Ze względu na konieczność dolania płynu do chłodnicy
zrobiłem przegląd takich Mopar-owskich specyfików
i podaję poniżej - może się też przyda.
Okazuje się ze termin z Instrukcji Obsługi (2007)
(zalecany płyn do układu chłodzenia silnika)
"Mopar Antifreeze/Coolant..."
- nie jedno ma imię:
1) Jeśli chcemy być całkiem wierni IO czyli: "...5 year/100,00 Mile Formula"
to mamy płyn o numerze: 680 489 53 AB (MS-9769G)
który możemy rozcieńczać w różnych proporcjach
(rekomendowane: 50/50 z wodą = do -37 stC).
2) Ale jak przyjmiemy za IO, że moze być też "... equivalent"
to - jak chodzi o Mopar- jest i gotowy płyn (już rozcieńczony w stosunku 50/50)
o numerze: 681 638 49 AA (MS-1206),
dla odmiany wytrzymujący - 150tys.mil i aż 10 lat
3) Mozna jeszcze też trafić na 3. wersję (do rozcieńczania)
o numerze 0VU 015 24 AB (MS-9767)
i trwałości: 5 lat i 250kkm (!) (ok. 160tys.mil)
Wszystkie dane dot. pokazanych niżej opakowań o pojemności 1galon=3,8l.
Ceny jakie znalazłem w sklepach inetowych wahają się od 160-190 zł za galon.
A np. (1) w ASO Kraków - ok. 190 zł.
Przy okazji - o płynach do chłodnicy:
http://autokult.pl/2217,plyny-do-chlodn ... sploatacja
http://motofocus.pl/artykuly-uzytkownik ... chlodzenia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Samochodo ... dz%C4%85ce
Płyn do chłodnicy Mopar - różne wersje
-
- Posty: 490
- Rejestracja: 03 lip 2017 09:52 am
- Lokalizacja: Kraków
- Samochód: Pacifica 4.0 AWD 2008 SS LPG Prins 2
- Postawił flaszek: 12
- Dostał flaszek: 21
Re: Płyn do chłodnicy Mopar - różne wersje
W temacie Płyn do chłodnicy - jeśli nie Mopar to jaki? rozważaliśmy możliwości zastąpienia (nie najtańszego) płynu do chłodnic Mopar tańszym zamiennikiem. Aby jednak ów zamiennik był właściwy, trzeba wiedzieć czym układy chłodzenia mogą być napełnione w fabryce. Poniższe zestawienie odnosi się do stanu na rok 2019, a jego źródłem jest 2019 VEHICLE LUBRICANT & CHEMICAL CATALOG dostępny np. pod adresem https://www.dealers-mopar.com/resources ... atalog.pdf
Aktualna oferta Mopara, przedstawia się więc następująco:
1. Płyn zgodny ze specyfikacją IAT specyfikacja MS-7170
Wymiana co 3 lata.
Za wiki: IAT to płyny zawierające sole nieorganiczne (krzemiany, fosforany, borany) tworzące na powierzchniach metalowych warstwę ochronną. Płyny te były stosowane najwcześniej i są najtańsze. Wady to możliwość uszkadzania chłodnic aluminiowych i pomp chłodzenia (wskutek grubości osadów).
2. Płyn zgodny ze specyfikacją HOAT specyfikacja MS-9769G
Wymiana co 5 lat/100 000 mil
Za wiki: HOAT to płyny zawierające kwasy organiczne i krzemiany tworzące na powierzchniach metalowych warstwę ochronną. Płyny te charakteryzują się podwyższoną trwałością i kompatybilnością z różnymi materiałami.
.
3. Płyn zgodny ze specyfikacją OAT specyfikacja MS-12106 i MS-90032 (koncentrat)
Wymiana co 10 lat/150 000 mil
Za wiki: OAT to płyny zawierające kwasy organiczne (np. kwas sebacynowy, kwas 2-etyloheksanowy, pochodne kwasu benzoesowego) tworzące na powierzchniach metalowych warstwę ochronną. Płyny te charakteryzują się kompatybilnością z chłodnicami aluminiowymi. Wady to możliwość uszkadzania lutów ołowiowych (starsze samochody) oraz uszczelek wykonanych z niektórych typów tworzyw. Ryzyko to wynikało z działania kwasu 2-etyloheksanowego.
.
4. Płyn zgodny ze specyfikacją POAT specyfikacja STM D-3306
Wymiana co 5 lat. Wyłącznie do samochodów FIAT 124 Spider.
Za wiki: POAT to odmiana płynów OAT (czasami niewyróżniana) pozbawiona całkowicie kwasu 2-etyloheksanowego (zastąpiony innymi substancjami). Płyny te są bardzo trwałe i kompatybilne z różnymi materiałami, ale kosztowne.
.
A na koniec, aby nie było wątpliwości i aby uniknąć pomyłki - instrukcja do Pacifica 2007-2008 (polift) podaje, że należy używać płynu zgodnego ze specyfikacją HOAT
Aktualna oferta Mopara, przedstawia się więc następująco:
1. Płyn zgodny ze specyfikacją IAT specyfikacja MS-7170
Wymiana co 3 lata.
Za wiki: IAT to płyny zawierające sole nieorganiczne (krzemiany, fosforany, borany) tworzące na powierzchniach metalowych warstwę ochronną. Płyny te były stosowane najwcześniej i są najtańsze. Wady to możliwość uszkadzania chłodnic aluminiowych i pomp chłodzenia (wskutek grubości osadów).
2. Płyn zgodny ze specyfikacją HOAT specyfikacja MS-9769G
Wymiana co 5 lat/100 000 mil
Za wiki: HOAT to płyny zawierające kwasy organiczne i krzemiany tworzące na powierzchniach metalowych warstwę ochronną. Płyny te charakteryzują się podwyższoną trwałością i kompatybilnością z różnymi materiałami.
.
3. Płyn zgodny ze specyfikacją OAT specyfikacja MS-12106 i MS-90032 (koncentrat)
Wymiana co 10 lat/150 000 mil
Za wiki: OAT to płyny zawierające kwasy organiczne (np. kwas sebacynowy, kwas 2-etyloheksanowy, pochodne kwasu benzoesowego) tworzące na powierzchniach metalowych warstwę ochronną. Płyny te charakteryzują się kompatybilnością z chłodnicami aluminiowymi. Wady to możliwość uszkadzania lutów ołowiowych (starsze samochody) oraz uszczelek wykonanych z niektórych typów tworzyw. Ryzyko to wynikało z działania kwasu 2-etyloheksanowego.
.
4. Płyn zgodny ze specyfikacją POAT specyfikacja STM D-3306
Wymiana co 5 lat. Wyłącznie do samochodów FIAT 124 Spider.
Za wiki: POAT to odmiana płynów OAT (czasami niewyróżniana) pozbawiona całkowicie kwasu 2-etyloheksanowego (zastąpiony innymi substancjami). Płyny te są bardzo trwałe i kompatybilne z różnymi materiałami, ale kosztowne.
.
A na koniec, aby nie było wątpliwości i aby uniknąć pomyłki - instrukcja do Pacifica 2007-2008 (polift) podaje, że należy używać płynu zgodnego ze specyfikacją HOAT
Piotr