wymiana płynu hamulcowego

kto nie smaruje ten nie jedzie ;)
Marekjanusz
Posty: 81
Rejestracja: 24 lis 2015 11:35 am
Lokalizacja: Polska
Samochód: Chrysler Pacifica 4.0 2007 LPG
Postawił flaszek: 7

wymiana płynu hamulcowego

Post autor: Marekjanusz » 31 lip 2017 06:57 am

Musze wymienić, a wpierw uzupełnić płyn hamulcowy (zapalała mi sie kontrolka hamulców, zaraz gasła, i znów to samo - w zbiorniczku mało płynu ). Z czego można zrobić dolewkę? Czy całość może samodzielnie wymienić laik w tym zakresie, czy trzeba jechac do warsztatu, itp.? Z góry dziękuję za pomoc

Awatar użytkownika
M.
Posty: 4979
Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
Postawił flaszek: 39
Dostał flaszek: 60

Post autor: M. » 31 lip 2017 11:17 am

Marekjanusz,
Mało płynu to też zużyte klocki/tarcze hamulcowe - niekoniecznie wyciek - a gdyby takowy był to samo uzupełnienie stanu płynu niewiele da bo ciec będzie dalej.
Zalecana jest okresowa wymiana płynu hamulcowego - z biegiem czasu absorbuje wilgoć z otoczenia i zmienia właściwości.
Sam możesz zrobić wszystko. Choć jak już pisałem gdzieś i kiedyś - ciekawiej i przyjemniej co najmniej we dwoje przy aktywnym udziale uczestników.
W tym przypadku mówimy o hamulcach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo tak czynne jak i bierne. Samemu trudno będzie Ci odpowietrzyć układ. Zużyty płyn hamulcowy jest nieobojętny dla środowiska. Odpowietrzniki w zaciskach hamulcowych lubią się czasem ukręcić i jest kłopot.
W Twoim przypadku sprawdziłbym na starcie zużycie klocków i tarcz - stawiam że są do wymiany klocki co najmniej.
Co do wymiany płynu skorzystałbym z pomocy fachowców.
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.

Marekjanusz
Posty: 81
Rejestracja: 24 lis 2015 11:35 am
Lokalizacja: Polska
Samochód: Chrysler Pacifica 4.0 2007 LPG
Postawił flaszek: 7

Post autor: Marekjanusz » 31 lip 2017 01:33 pm

M. pisze:Marekjanusz,
Mało płynu to też zużyte klocki/tarcze hamulcowe - niekoniecznie wyciek - a gdyby takowy był to samo uzupełnienie stanu płynu niewiele da bo ciec będzie dalej.
Zalecana jest okresowa wymiana płynu hamulcowego - z biegiem czasu absorbuje wilgoć z otoczenia i zmienia właściwości.
Sam możesz zrobić wszystko. Choć jak już pisałem gdzieś i kiedyś - ciekawiej i przyjemniej co najmniej we dwoje przy aktywnym udziale uczestników.
W tym przypadku mówimy o hamulcach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo tak czynne jak i bierne. Samemu trudno będzie Ci odpowietrzyć układ. Zużyty płyn hamulcowy jest nieobojętny dla środowiska. Odpowietrzniki w zaciskach hamulcowych lubią się czasem ukręcić i jest kłopot.
W Twoim przypadku sprawdziłbym na starcie zużycie klocków i tarcz - stawiam że są do wymiany klocki co najmniej.
Co do wymiany płynu skorzystałbym z pomocy fachowców.
Dzieki M.
zrobie, jak piszesz. Pozdrawiam
Marek

Awatar użytkownika
lutek34
Posty: 1317
Rejestracja: 13 lip 2014 10:52 am
Lokalizacja: Krosno
Samochód:
Dostał flaszek: 7

Post autor: lutek34 » 31 lip 2017 05:36 pm

Marekjanusz pisze:Czy całość może samodzielnie wymienić laik w tym zakresie
https://www.youtube.com/watch?v=ag-Q_lP0dOk
Były dwie Pace 3.5l i 4.0l a teraz jest '08 Subaru Tribeca H6 3.6l+LPG BRC P&D Plus
www.posadzkizywiczne.eu
auto laweta Krosno Rzeszów Dębica 501 705 816

Awatar użytkownika
głodźillaryki
Posty: 1072
Rejestracja: 29 paź 2015 06:35 pm
Lokalizacja: Ryki
Samochód: Pacifica 3.5 awd / dodge grand caravan 3.8
Postawił flaszek: 12
Dostał flaszek: 18

Post autor: głodźillaryki » 31 lip 2017 08:18 pm

Czynność niby banalnie prosta na YouTube .....może jednak przy stworzyć wiele problemów nieobeznanemu z tematem ;) ale .... czemu nie spróbować? ;)
Usilnie staram się pisać poprawnie , i nie robić błędów ortograficznych ( czasami się to udaje...)

Awatar użytkownika
M.
Posty: 4979
Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
Postawił flaszek: 39
Dostał flaszek: 60

Post autor: M. » 31 lip 2017 08:43 pm

No dobra,
Film ogólnie OK, ale:
- brak w nim informacji jak opróżnić układ. Niby proste ale między pompą a zaciskami mamy jeszcze sterownik ABS i jego hydraulikę.
- pokazany klucz do odkręcania odpowietrzników to szybki sposób ny zrobić z sześciokątów koła
- konia z rzędem temu kto z "uczących się" wie od którego kola zacząć odpowietrzanie a na którym skończyć
- tak ku przestrodze - nie majtajcie wężykiem po trotuarze - to jest proszenie się o kłopoty
- kiedy skończyć odpowietrzanie, kiedy jest pewność, że w rurkach nie ma już powietrza?

Pytanie z rodzaju porządkowych - ile płynu według instrukcji wchodzi do układu, a ile w praktyce?
Pytanie porządkowe drugie - ile trzeba mieć więcej płynu by przeprowadzić procedurę jak na filmie
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.

Marekjanusz
Posty: 81
Rejestracja: 24 lis 2015 11:35 am
Lokalizacja: Polska
Samochód: Chrysler Pacifica 4.0 2007 LPG
Postawił flaszek: 7

Post autor: Marekjanusz » 01 sie 2017 08:26 am

Dzięki Lutek,
dzięki za tę lekcję poglądową, lubię się uczyć, a z Pacificą każda wiedza na jej temat się przyda właścicielowi. Pozdrawiam
Marek

Awatar użytkownika
lutek34
Posty: 1317
Rejestracja: 13 lip 2014 10:52 am
Lokalizacja: Krosno
Samochód:
Dostał flaszek: 7

Post autor: lutek34 » 01 sie 2017 09:11 am

M. pisze:brak w nim informacji jak opróżnić układ. Niby proste ale między pompą a zaciskami mamy jeszcze sterownik ABS i jego hydraulikę.
Przecież układu hamulcowego nie opróżniamy, tylko przelewamy świeżym płynem.
A czynność wymiany/odpowietrzania na danym kole kończymy kiedy widzimy że zaczyna wypływać świeży płyn bez pęcherzyków powietrza.
Oczywiście najlepiej to robić we dwóch, tradycyjną metodą na zasadzie pompuj-trzymaj. Nie czyńcie z banalnie prostej czynności rakietowej inżynierii.
Były dwie Pace 3.5l i 4.0l a teraz jest '08 Subaru Tribeca H6 3.6l+LPG BRC P&D Plus
www.posadzkizywiczne.eu
auto laweta Krosno Rzeszów Dębica 501 705 816

Awatar użytkownika
M.
Posty: 4979
Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
Postawił flaszek: 39
Dostał flaszek: 60

Post autor: M. » 01 sie 2017 10:04 am

lutek34,
Ty wiesz jak to zrobić, ja też wiem, wielu kolegów na forum podobnie.
Jednakże jeśli ktoś pyta zaznaczając, że jest laikiem w tym temacie, uważam, że warto zwrócić uwagę na możliwie wszelkie aspekty sprawy. Warto wskazać na możliwe i często występujące ryzyka, odpowiedzieć na pojawiające się w trakcie pytania i wątpliwości.
Żeby nie kombinować powiem, że jeśli ktoś chce przelewać układ świeżym płynem to na starcie warto opróżnić zbiorniczek nad pompą hamulcową.
Gdybym to ja robił, nie tyle bym przelewał co właśnie opróżnił układ ze starego płynu (tyle ile się da), a następnie zalał świeżym - wówczas mam pewność że mam świeży a nie mieszaninę starego i nowego. Tak mam zrobione w swoim aucie.
Co do zasady, odpowietrzanie powinno być dokonywane zaczynając od koła najbliższego pompy hamulcowej aż do koła najbardziej oddalonego. Nie chce mi się pisać dlaczego właśnie tak - niech zatem będzie to wytyczną aksjomatyczną.

I na koniec:
Kolega pytał "Z czego zrobić dolewkę?"
Skoro w dyskusji nikt nie odpowiedział to powiem, że fabryka lała płyn o parametrach zgodnych z DOT-3 - i tego należy się trzymać. W żadnym przypadku nie wolno mieszać z R-3!!!

Jednoosobowe odpowietrzanie układu hamulcowego to zajęcie już dla fachowca (mniejszego lub większego) - z pewnością nie dla laika. Faktem jest że przy jednoosobowym odpowietrzaniu osoba jest albo w aucie i dusi pedał hamulca, albo przy kole np tylnym prawym. Zatem jak dusi hamulec nie widzi bąbelków powietrza. W takiej technologii potrzeba zdecydowanie większego zapasu płynu, a i uważać należy żeby nie opróżnić zbiorniczka pompy hamulcowej.
W konkretnym stanie faktycznym zasugerowałem wymianę płynu hamulcowego z wykorzystaniem fachowca - per saldo wyjdzie pewniej a jak sądzę też taniej - bez ryzyk wcześniej opisanych.
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.

Marekjanusz
Posty: 81
Rejestracja: 24 lis 2015 11:35 am
Lokalizacja: Polska
Samochód: Chrysler Pacifica 4.0 2007 LPG
Postawił flaszek: 7

Post autor: Marekjanusz » 01 sie 2017 05:29 pm

M. pisze:Skoro w dyskusji nikt nie odpowiedział to powiem, że fabryka lała płyn o parametrach zgodnych z DOT-3 - i tego należy się trzymać
Dzieki, tego także szukałem. Pozdr

Awatar użytkownika
lutek34
Posty: 1317
Rejestracja: 13 lip 2014 10:52 am
Lokalizacja: Krosno
Samochód:
Dostał flaszek: 7

Post autor: lutek34 » 02 sie 2017 06:42 am

Marekjanusz pisze:Dzieki, tego także szukałem.
to wszystko jest w manualu
Były dwie Pace 3.5l i 4.0l a teraz jest '08 Subaru Tribeca H6 3.6l+LPG BRC P&D Plus
www.posadzkizywiczne.eu
auto laweta Krosno Rzeszów Dębica 501 705 816

ODPOWIEDZ

Wróć do „Smarowanie”