Napęd-przód-tył

szunaj60
Posty: 596
Rejestracja: 26 lis 2008 02:29 pm
Lokalizacja:
Samochód:
Dostał flaszek: 1

Napęd-przód-tył

Post autor: szunaj60 » 03 lip 2009 11:29 am

Może ktoś wie na temat .Jaki jest stosunek %przeniesienia napędu przód- tył?Bo ostatnio próbowano mi wcisnąć ciemnotę że taki sam jak w Subaru.Wydaje mi się że to by było za dobrze :devil:

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 03 lip 2009 12:35 pm

AWD (ang. All Wheel Drive) - oznaczenie samochodu z napędem na wszystkie koła, a mówiąc dokładniej - na wszystkie osie pojazdu. W pojazdach dwuosiowych różni się od układu 4x4 tym, że może mieć dynamiczny podział mocy napędu na poszczególne osie włącznie z całkowitym umieszczeniem mocy na jednej konkretnej osi. 4x4 ma natomiast stały rozkład siły na wszystkie 4 koła.
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

JH10
Posty: 72
Rejestracja: 14 lut 2009 02:22 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: JH10 » 03 lip 2009 01:51 pm

Napęd w Pacy AWD jest przenoszony na przednią oś a tylna dołączana jest w momęcie uślizgu kół przednich (napęd bazuje na sprzęgle typu Haldex).

Nie ma możliwości zdjęcia momentu obrotowego z przedniej osi ponieważ napędzana jest bezpośrednio jak w klasycznym układzie FWD. Nawet skrzynia biegów po za układem różnicowym niczym nie różni się od skrzyni FWD (układ różnicowy ma dorzucony dodatkowy wieloklin pozwalający przerzucić napęd na tył z pominięciem przedniego układu różnicowego)

Układ działa bez ingerencji elektroniki na zasadzie różnicy obrotów.

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 03 lip 2009 06:03 pm

JH10 pisze:Nawet skrzynia biegów po za układem różnicowym niczym nie różni się od skrzyni FWD (układ różnicowy ma dorzucony dodatkowy wieloklin pozwalający przerzucić napęd na tył z pominięciem przedniego układu różnicowego)
to po co mają różne oznaczenia ?
*41TE skrzynia przy napędzie FWD
*41AE skrzynia przy napędzie AWD

napęd na tylny wał pochodzi z dodatkowego urządzenia
Załączniki
power transfer unit AWD.jpg
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

JH10
Posty: 72
Rejestracja: 14 lut 2009 02:22 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: JH10 » 03 lip 2009 07:58 pm

No właśnie po to bo mają inny układ różnicowy, a te dodatkowe "urządzenie" to bardzo skomplikowane jest - Dwie zębatki i łożyska - zmienia jedynie kierunek napędu z poprzecznego na wzdłużny. Prawa przednia półoś przechodzi przez środek i wchodzi do przedniego układu różnicowego.

Przerobiłem ten temat bo chciałem zamontować u siebie tylny napęd - żeby było śmieszniej tylne piasty mają już wieloklin pod półosie, tak więc wystarczy zmienić układ różnicowy, wstawić przystawkę przeniesienia mocy, wał, tylny dyfer, półosie i mamy AWD :lol: . Wszystko jakieś 4k
Ostatnio zmieniony 08 lip 2009 07:26 am przez JH10, łącznie zmieniany 1 raz.

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 03 lip 2009 10:19 pm

i chyba jeszcze przednia pół oska bo power transfer skraca jej długość
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

JH10
Posty: 72
Rejestracja: 14 lut 2009 02:22 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: JH10 » 04 lip 2009 10:21 am

Zrobiłem skrót myślowy "półosie" ale oczywiście przednia prawa też do wymiany.

jarkowy
Posty: 113
Rejestracja: 23 sty 2009 11:56 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: jarkowy » 06 lip 2009 01:01 pm

No taaa a elektronika sterująca nie ma nic do powiedzenia?
Właściwie chodzi bardziej o kontrole trakcji .

Dla tych co się im nie chce szukać co to haldex

Sprzęgło Haldex jest modyfikacją sprzęgła wiskotycznego, w którym płytki przenoszące napęd łączyły się ze sobą samoczynnie, jedynie pod wypływem różnicy prędkości obrotowych kół przedniej i tylnej osi. W sprzęgle Haldex płytki te są łączone w sposób kontrolowany, za pomocą układu elektroniczno-hydraulicznego składającego się z zaworu i dwóch pomp tłokowo-pierścieniowych. Płytki te można połączyć całkowicie lub tylko „częściowo”, w ten sposób płynnie regulując przekazywany moment obrotowy. Sterowanie zaworem odpowiedzialnym za właściwe ciśnienie oleju odbywa się w sposób elektroniczny, z wykorzystaniem informacji nie tylko o różnicy w obrotach kół przedniej i tylnej osi, lecz także położenia pedału gazu, położenia kierownicy, ciśnienia w układzie hamulcowym, obrotach silnika, itp. Zalety sprzęgła Haldex to możliwość przenoszenia momentu obrotowego do 3200 Nm (!), duża szybkość działania i możliwość współpracy z układami elektronicznymi typu ABS, ASR, ESP.
pensjonat nad morzem we Władysławowwie
www.impresja.co

JH10
Posty: 72
Rejestracja: 14 lut 2009 02:22 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: JH10 » 06 lip 2009 09:06 pm

Jarkowy, jak najbardziej się z tobą zgadzam ale tak jest w Haldexie IV generacji a w Pacifice jest I gen (sprzęgło wiskotyczne).
Po 2007 wraz z silnikiem 4.0 było montowane jeszcze inne ustrojstwo firmy BorgWarner montowane również w Porsche :D

Tak przy okazji znalazłem porównanie Pacificy, Touarega i Volvo XC70 - może ktoś bedzie chciał sobie poczytać:
http://www.trucktrend.com/roadtests/wag ... ngine.html

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 08 lip 2009 07:23 am

szunaj60 pisze:Jaki jest stosunek %przeniesienia napędu przód- tył?
Szunaj na chwilę obecną z pomocą googla tego co tu już było napisane, innych źródeł oraz dzięki dużemu wsparciu Jarkowego za co za chwilę dostanie flaszkę:) teoria jest taka:

Normalnie w pacifica ciągnie przednia oś.
Ze skrzyni biegów przez power tranfer na wał napędowy przenoszone jest cały czas 100% mocy. Te 100% mocy wchodzi do Viscous Coupling znajdującego się przed tylnym mostem, które jest odpowiedzialne za przeniesienie mocy proporcjonalnie do różnicy prędkości moment który normalnie spożytkował by przód.

% uślizgu przedniej osi = % przeniesienia na tylną oś.

Na PM wyślę Ci materiał do analizy. Może i Ty jeszcze coś do tego wniesiesz.
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

GPC
Posty: 85
Rejestracja: 30 lis 2008 04:59 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Przeróbka na 4x4

Post autor: GPC » 15 lut 2010 12:11 pm

Witajcie koledzy,

w obecnej sytuacji - czyli nie kończąca się zima, której mam już po dziurki w ...
chciałem się zapytać czy komuś udało się przerobić FWD na AWD ( 4x4)
Z wielkim żalem teraz pukam się w głowę, że nie kupiłem AWD.
Jeżeli komuś ta przeróbka się udała proszę o szczegóły.
Paweł G
Chrysler Pacifica 2004 3,5 250kM LPG

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 15 lut 2010 12:24 pm

GPC pisze:przerobić FWD na AWD ( 4x4)
zobacz pod auto był już przypadek, że miało być FWD a okazało się AWD

z tego co wiem to potrzebował byś skrzynie, ptu, prawą półoś, wał z podporami tylny most z półosiami

chyba na tym koniec

taniej wyjdzie tą sprzedać kupić nową ale zawsze można próbować
gdzieś w 5 tys byś się może zmieścił
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

GPC
Posty: 85
Rejestracja: 30 lis 2008 04:59 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: GPC » 16 lut 2010 04:24 pm

Mam FWD, dzięki za podpowiedź ale jeżeli ktoś przerobił to mimo wszystko jestem zainteresowany czy to wszystko działa poprawnie.
Paweł G
Chrysler Pacifica 2004 3,5 250kM LPG

Mikołaj
Posty: 43
Rejestracja: 24 wrz 2010 08:14 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Mikołaj » 27 wrz 2010 11:07 am

Wychodzi na to że nikt nie przerabiał i wcale się nie dziwię.
Cena części potrzebnych do przeróbki + robocizna wyjdzie b.drogo.
Nie warta skórka za wyprawkę.
Tak jak pisali już lepiej sprzedać i kupić AWD.
Ja kupiłem swoją packę bez znaczka AWD, schylam się pod autko niby oglądam zawieszenie a tu miła rzecz..... półośki na tylnej osi :)
Czysta dusza, silna ręka....
Pamietaj żelazo nie klęka.

szunaj60
Posty: 596
Rejestracja: 26 lis 2008 02:29 pm
Lokalizacja:
Samochód:
Dostał flaszek: 1

Post autor: szunaj60 » 27 wrz 2010 01:40 pm

A w vin-ie jak było napisane chyba nie sprawdzałeś :mrgreen:

Michał
Posty: 475
Rejestracja: 01 mar 2010 12:37 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Michał » 27 wrz 2010 03:56 pm

Mikołaj pisze:Ja kupiłem swoją packę bez znaczka AWD, schylam się pod autko niby oglądam zawieszenie a tu miła rzecz..... półośki na tylnej osi :)
Brak znaczka może oznaczać że auto było stuknięte w tył i nalepki nie nalepili, zwłaszcza że ciężko ją dostać. Ale może była już zniszczona i ktoś odkleił. Nie wierzę że wypuścili auto z napędem 4x4 i nie nakleili napisu w fabryce.

Mikołaj
Posty: 43
Rejestracja: 24 wrz 2010 08:14 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Mikołaj » 03 paź 2010 06:22 pm

Była malowana tylna klapa i znaczek pewnikiem się rozpłynął... :(
Czysta dusza, silna ręka....
Pamietaj żelazo nie klęka.

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 03 paź 2010 07:30 pm

A wy w dziale z Układem Napędowym rozmawiacie o znaczkach na tylnej klapie to raczej w dziale nadwozie !
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

gazowiec
Posty: 4
Rejestracja: 05 paź 2009 01:43 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: gazowiec » 30 paź 2010 10:16 pm

A ja nie wiem jakim cudem dzisiaj rozwaliłem to cudo co daje napęd na tylną oś. Pękła cała obudowa. Zastanawiam się czy wymienią mi to na gwarancji czy będe płacił. Co ciekawe w salonie Autotrapera w Łodzi powiedzieli mi że nigdy nie widzieli takiego przypadku. Co ciekawe auto ma przebieg 8 tys km. Wie ktoś ile może kosztować taka część?? poza salonem oczywiście, bo tam już wiem że około 5 tys zł z wymianą jeśli gwarancja tego nie pokryje. Wie ktos gdzie cos takiego kupić??
Wrangler JK 09,Corvette C6/08,Chrystler Pacifica AWD/09

bodo

Post autor: bodo » 03 lis 2010 10:38 am

witaj Gazowiec
Ja niedawno wymieniałem cały napęd na tył.
Miałem uszkodzone sprzęgło i urwany wałek :(
Obudowy są całe i mało zużyte (30.000 km)
Jeżeli jestes zainteresowany to pisz na PW

Awatar użytkownika
lutek34
Posty: 1317
Rejestracja: 13 lip 2014 10:52 am
Lokalizacja: Krosno
Samochód:
Dostał flaszek: 7

Post autor: lutek34 » 12 paź 2014 09:31 am

Ponieważ system AWD w Pacy do -06 jest praktycznie taki sam jak w Voyku 01-07, więc dodam to tutaj. W swoim ostatnim Voyku z AWD miałem lekkie buczenie i wyciek z mostu na wyjściach na półosie oraz pomiędzy mostem a sprzęgłem Visco. Zdemontowałem most, rozebrałem całość i dobrałem części po rozmiarach.
Oryginale uszczelniacze półosi zamieniłem na Corteco 19016587B
łożyska na wyjściu na pólosie to łożyska LM501349/310
Oringi również bez problemu dobrałem w sklepie z tego typu rzeczami

Tak wszystko wygląda po rozmontowaniu
Obrazek

tak po umyciu
Obrazek

tak wyglądają oryginalen uszczelniacze półosi
Obrazek
Obrazek

visco
Obrazek
Obrazek
Były dwie Pace 3.5l i 4.0l a teraz jest '08 Subaru Tribeca H6 3.6l+LPG BRC P&D Plus
www.posadzkizywiczne.eu
auto laweta Krosno Rzeszów Dębica 501 705 816

ODPOWIEDZ

Wróć do „.: UKŁAD NAPĘDOWY :.”