Dodatkowa chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów

Awatar użytkownika
pach
Posty: 1570
Rejestracja: 13 maja 2014 06:15 pm
Lokalizacja: KS m.KR
Samochód: 4.0 AWD Ltd 2007
Postawił flaszek: 10
Dostał flaszek: 11

Dodatkowa chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów

Post autor: pach » 21 wrz 2016 04:12 pm

Na naszym F jest zapis rozważań na temat dodatkowej chłodnicy oleju ASB
m.in.: http://www.pacificaforum.pl/viewtopic.php?t=44
a także w: http://www.pacificaforum.pl/viewtopic.php?t=5263
czy w: http://www.pacificaforum.pl/viewtopic.php?t=4301
Kilku Kolegów zamontowało w swoich autach takie chłodnice.

Zapragnąłem i ja, jako że zdarza mi się jeździć na południe Europy,
a ostatnio tez – sporadycznie - ciągnąć dużą przyczepę kempingową.
Tym bardziej też, że nadarzała się okazja, bo wymieniałem
rozszczelnioną chłodnicę klimy http://www.pacificaforum.pl/viewtopic.php?p=61050 ,
a w dodatku i jeden z przewodów doprowadzających olej ASB zaczął się „pocić”.

Jako tę dodatkowa chłodnicę - zastosowałem górną część, dotychczasowej – wymienianej przy
okazji nieszczelności - chłodnicy klimy (która jak wiadomo – w PAC po-liftowej – jest chłodnicą ASB).
Ten akurat fragment był u mnie w nienagannym stanie, więc został odcięty,
wymyty i profilaktycznie ponownie pomalowany (reszta poszła na złom).
Do nowo-montowanej chłodnicy klimy został on przykręcony
za pomocą dorobionych i dospawanych, odpowiednich uchwytów.

Połączenie między obiema chłodnicami ASB zostało wykonane
za pomocą dodatkowego węża i opasek, a króćce zostały wykorzystane
ze starych przewodów do/od-prowadzających olej ASB
bo je tez oba wymieniałem na nowe - ( http://www.pacificaforum.pl/viewtopic.php?t=5297)

Całość przypomina teraz (optycznie) rozwiązanie przed-liftowe, gdzie podobna
chłodnica ASB jest dodatkowym elementem przymocowanym przed ( i do) chłodnicy klimy.
Po tej modyfikacji trzeba było uzupełnić olej w ASB (Mopar ATF+4), bo trochę się go
wylało przy przekładaniu przewodów, a poza tym 2. chłodnica też nieco zwiększa
pojemność całego układu olejowego.

Pewna dodatkowa zaletą użycia części ori chłodnicy i umieszczeni jej – jak na zdjęciu - jest wykorzystanie ori przewodów do/od-prowadzających olej ASB. Nie wymagają one w tym układzie – przedłużania, a ich fabryczne zakończenia pasują w oryginalne krócce, tak skonfigurowanej, dodatkowej chłodnicy.

Poniżej, kilka zbliżeń - gdyby ktoś chciał powtórzyć to rozwiązanie :D
Załączniki
nowa chodnica klimy + dodatkowa oleju ASB.jpg
dodatkowa chłodnica ASB 3.jpg
dodatkowa chłodnica ASB 2.jpg
dodatkowa chłodnica ASB 1.jpg
Pozdrawiam.
Race fast, safe caR

bywalec
Posty: 184
Rejestracja: 01 paź 2012 02:18 pm
Lokalizacja: Lublin
Samochód: była: 2005/Pacifica 3.5 Touring AWD/LPG BRC

Post autor: bywalec » 23 wrz 2016 08:38 am

Mierzyłeś może temperaturę oleju skrzyni przed i po wstawieniu chłodnicy?

Czytałem te wątki o chłodnicach i też mnie trochę korci, ale nigdzie nie widziałem żadnych pomiarów i zastanawiam się, czy jest ona potrzebna.

Awatar użytkownika
pach
Posty: 1570
Rejestracja: 13 maja 2014 06:15 pm
Lokalizacja: KS m.KR
Samochód: 4.0 AWD Ltd 2007
Postawił flaszek: 10
Dostał flaszek: 11

Post autor: pach » 23 wrz 2016 09:04 am

Nie mierzyłem. Jednak wydaje się, ze żeby taki pomiar był miarodajny
to musiałoby być szereg elementów by warunki były powtarzalne.
A i najlepiej byłoby mieć pomiar on-line temp oleju ASB
(o czym już było tu na F).
Założenie tu jest jednak dość oczywiste,
że większa powierzchnia chodzenia (u mnie - 2x) przekłada
się na niższą temperaturę oleju (choć niewątpliwie - nie liniowo
ze względu na wpływ otoczenia czyli reszty
układu chłodzenia itp.)
Pozdrawiam.
Race fast, safe caR

ODPOWIEDZ

Wróć do „.: SKRZYNIA :.”