Eksploatacja skrzyni - kiedy i na co przełączać ?

jarkowy
Posty: 113
Rejestracja: 23 sty 2009 11:56 am
Lokalizacja:
Samochód:

Eksploatacja skrzyni - kiedy i na co przełączać ?

Post autor: jarkowy » 28 paź 2009 10:04 am

Jast pare dziwactw w jaki sposób mozna potraktować skrzynie i nie wszystkie są dla każdego oczywiste. (np. dla mnie kiedy poraz pierwszy miałem styczność z automatem)
1. Dobre starty : Można np. wcisnąć gaz będąc na N i wpiąć D - startując na światłach...da się ale tak szybciutko rozwalimy skrzynie. Lepiej mieć już D trzymać hamulec i podnieść obroty gazem ale nie znacznie i z żółtym puścić hamulec wciskając jednocześnie gaz.
2. Jazda z górki i oszczędności typu przłaczamy w czasie jazdy z N na D i toczymy się tak np. 500m - da się i niby nic się nie dizeje ale spada ciśnienie w skrzyni biegów do poziomu jak by była na wolnych obrotach (bo w rzeczywistości jest) niewskazane.
3. wpinka w czasie jazdy z N na D przy pedkości powyzej 50km/h - udało mi się nawet przy 90km/h ale to głupie. Już lepiej się zatrzymać i wrzucić na D. Głupie bo nie wiadomo na który bieg nam wejdzie skrzynia i może np. pchnąć silnik na wyższe obroty (w sporcie często zdażają się przepinki z 3 na 2 zamiast 4 i silnik rozkręca się powyżej czerwonego pola urywając rozżad/gnąc zawory)
4. Jazda na D i przepinka na autostick i na odwrót. Możliwa i normalna.
5. Stanie w korku - teoretycznie można trzymać hamulec i stać na D ale godzina takiej pracy ne jest wskazana lepiej przepinac na N
6. Stanie pod górę z D bez hamulca - to samo co korek

To takie moje spostrzeżenia może poprawcie mnie jeśli gdzieś się mylę bądź czegoś nie napisałem...
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970 01:00 am przez jarkowy, łącznie zmieniany 1 raz.
pensjonat nad morzem we Władysławowwie
www.impresja.co

minor666
Posty: 413
Rejestracja: 21 lis 2008 12:07 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: minor666 » 29 paź 2009 09:13 pm

Jarkowy a powiedz czy można wyłączać silnik na ...np. D czy lepiej przed zatrzymaniem silnika przełączyc na P, czy też nie ma różnicy........oczywiście dla skrzyni

bobek
Posty: 293
Rejestracja: 31 mar 2009 06:03 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: bobek » 29 paź 2009 09:45 pm

a spróbuj wyjąć kluczyki ze stacyjki zanim przełączysz na P po wygaszeniu silnika... ;)

Krzysztof K-g
Posty: 70
Rejestracja: 07 lut 2009 08:29 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Krzysztof K-g » 30 paź 2009 08:32 am

Przepraszam, że się wtrącę ale czasem mi się zdarza przez zadumę nad światem, A/H1N1 itp. zapomnieć przełączyć na P przed wyłączeniem silnika. Po wyłączeniu przesuwam dżwignię na P i wyjmuję kluczyk. Pytanie, czy skrzynia dostaje przez to w tyłeczek?

KRY3
Posty: 46
Rejestracja: 20 lis 2008 10:33 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: KRY3 » 30 paź 2009 09:36 am

Nie jest wskazane wyłączanie silnika na D bo się ciśnienia nie wyrównują do poziomu własciwego - oczywiście sporadyczne wyłacznie silnika na D nic nie uszkodzi - taką informację dostałem od specjalistów od "automatów"
Pozdrawiam

Chrysler Pacifica Touring 3,5V6 AWD 2005 +LPG

Krzysztof K-g
Posty: 70
Rejestracja: 07 lut 2009 08:29 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Krzysztof K-g » 30 paź 2009 02:48 pm

Czyli nie wolno się "bujać w obłokach" tylko patrzeć jak i co się robi! Dzięki za info. Pozdrawiam

Artekkkk
Posty: 279
Rejestracja: 18 maja 2009 12:16 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Artekkkk » 30 paź 2009 03:24 pm

Moja jeszcze jedna rada przed przelaczeniem na P nalezy najpierw zaciagnac reczny wrzucic na N puscic hamulec nozny i dopiero przelaczyc na P.

ferencsc
Posty: 1093
Rejestracja: 07 paź 2009 06:48 pm
Lokalizacja:
Samochód:
Dostał flaszek: 1

Post autor: ferencsc » 30 paź 2009 04:50 pm

Artekkkk pisze:Moja jeszcze jedna rada przed przelaczeniem na P nalezy najpierw zaciagnac reczny wrzucic na N puscic hamulec nozny i dopiero przelaczyc na P.
A możesz rozwinąc temat co ma ręczny do P.
Pozdrawiam
Nowa jakość nowe auto

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 30 paź 2009 04:57 pm

Jak kiedyś rozkręcisz skrzynię albo dorwiesz się do fiszek skrzyni to zobaczysz, że na P skrzynia blokuje "koła" taki pazur wpada w wypusty i auto się blokuje.
Teraz jak staniesz na wzniesieniu wsadzisz P to cała masa będzie się opierała na tym pazurku a on nie jest jakiś masywny.
Czasami jak stanie się nawet na lekkim wzniesieniu i podjeździe auto przesunie się do przodu 10-20 cm, pazur się zablokuje a później jest problem ze zmianą położenia dźwigni.
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

Artekkkk
Posty: 279
Rejestracja: 18 maja 2009 12:16 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Artekkkk » 30 paź 2009 05:21 pm

Dokladnie to co napisal zyga. Szczegolnie wazne jest to przy pozostawianiu auta na wzniesieniach. To reczny powinien trzymac samochod na postoju a nie skrzynia.

ferencsc
Posty: 1093
Rejestracja: 07 paź 2009 06:48 pm
Lokalizacja:
Samochód:
Dostał flaszek: 1

Post autor: ferencsc » 31 paź 2009 10:46 am

Ok na wzniesieniach macie racje , temat przedstawiony idealnie nawet dla tagiego laika jak ja .
Pozdrawiam
Nowa jakość nowe auto

kamil307
Posty: 9
Rejestracja: 22 lip 2009 05:31 pm
Lokalizacja:
Samochód:
Dostał flaszek: 1

Post autor: kamil307 » 12 lis 2010 12:50 pm

spec od skrzyni powiedział, że przed ruszeniem warto rozgrzać autko przez ok. 1 minutkę.
poza tym koniecznie wymieniać olej w skrzyni (max co 100 000km).
w trakcie jazdy nie przełączam na N wolę puścić nogę z gazu i jechać na D - mniej pali.
Podczas używania R należy zaczekać z naciskaniem pedału gazu. Pedał gazu wciskamy kiedy czujemy, że samochód zaczął już jechać do tyłu.
Powinno się przerzucając biegi przechodzić przez N (z R na D lub odwrotnie). N wyrównuje ciśnienie w skrzyni.

Vojciu
Posty: 448
Rejestracja: 02 mar 2010 09:05 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Vojciu » 12 lis 2010 04:22 pm

No to ja dodam tylko, że wiem co znaczy przełączyć z P na bieg jak auto zjedzie lekko z górki. Kurna ciężko i całym autem szarpie. Wiem gdyż parkuję na podjeździe i co dzień muszę na to uważać.
No i jeszcze dzięki za porady, przydadzą się na pewno.
Lubię te kanapy na kółkach :). Coraz bardziej....

bodo

Post autor: bodo » 15 lis 2010 09:43 am

bobek pisze:a spróbuj wyjąć kluczyki ze stacyjki zanim przełączysz na P po wygaszeniu silnika... ;)
Witajcie Koledzy :)
Czy w waszych autach kluczyk można wyjąc dopiero po przełączeniu na P ?
Bo w mojej Paci 4.0 można wyjąć w każdej pozycji skrzyni - trochę mnie to dziwiło - ale pomyślałem że ten typ tak ma.

A może w packach 4.0 coś zmienili w porównaniu do 3.5 ?

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 15 lis 2010 10:11 am

masz uszkodzoną stacyjkę
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

Artekkkk
Posty: 279
Rejestracja: 18 maja 2009 12:16 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Artekkkk » 15 lis 2010 10:46 am

zyga pisze:masz uszkodzoną stacyjkę
Dokladnie u mnie tez kluczyk moge wyjac tylko na P.

bodo

Post autor: bodo » 15 lis 2010 12:10 pm

dzieki za info :)
w moim starym fordzie windstarze ta blokada była na cięgle - ale tam biegi zmieniało się przy kierownicy.

czy wiecie jak to jest zrobione w Pacy ?

wo4cars
Posty: 73
Rejestracja: 08 maja 2013 10:54 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: wo4cars » 25 wrz 2013 01:04 pm

Koledzy mam pytanie o korzystanie z autka w zimę ponieważ jest to mój pierwszy automat. Wiem, że "nie wskazane" jest wachlowanie R D R D itd. bo można uszkodzić skrzynię, ale czy w przypadku mojego FWD nic się nie stanie podczas krótkiego "buksowania" kół na D lub R żeby wyjechać ze śniegu?

Awatar użytkownika
widlak
Posty: 1408
Rejestracja: 11 lis 2008 04:34 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Mazda CX9

Post autor: widlak » 25 wrz 2013 08:11 pm

wo4cars, spokojnie nic się nie stanie o ile pewny jesteś auta tzn znasz jego historię jak jesteś pewny to nic jej nie będzie po wyczynach jakie moją połowica robiła w górach to już dawno powinienem skrzynię wymienić :) zanim doskoczyłem a miałem kawałek do przebiegnięcia w butach narciarskich to na buksujących kołach (też FWD) zrobiła z 500 m jak dopadłem to nie wiedziałem czy za serce się łapać ze zmęczenia czy widłakową za gardło stanęło na odpoczynku i spokojnym tłumaczeniu :)
Czego się nauczysz,
tego ci ogień nie spali,
woda nie zabierze,
złodziej nie ukradnie.

Heniek01
Posty: 183
Rejestracja: 30 lis 2009 07:28 pm
Lokalizacja: Poznań-Kielce
Samochód: FWD4.0LIMITED08
Dostał flaszek: 2

Post autor: Heniek01 » 25 wrz 2013 09:21 pm

Książka pisze żeby nie jeździć szybciej jak 35 mil w warunkach poślizgowych ale czy tak się da ? Jedyna pewność to przegrzewanie skrzyni , opon itd...+ saperka w bagażniku !!!???

wo4cars
Posty: 73
Rejestracja: 08 maja 2013 10:54 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: wo4cars » 26 wrz 2013 10:15 am

widlak, flaszka za opanowanie w przytoczonej sytuacji ;)

maciasty77
Posty: 136
Rejestracja: 27 paź 2013 05:32 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: maciasty77 » 14 mar 2014 05:30 pm

Ponieważ pierwszy raz mam automat chciałbym się zapytać czy przy zmianie biegów na autosticku trzeba zdejmować nogę z gazu czy można zmieniać z nogą na gazie? Tak samo czy żeby przełączyć z D na Autostick trzeba zdjąć nogę z gazu?Wolę sam nie sprawdzać.
Jeżeli nie masz wyjścia-wyjdź wejściem...

Awatar użytkownika
tedi
Posty: 2951
Rejestracja: 18 lis 2008 09:55 pm
Lokalizacja: .
Samochód:
Postawił flaszek: 7
Dostał flaszek: 4

Post autor: tedi » 14 mar 2014 06:40 pm

maciasty77 pisze: czy można zmieniać z nogą na gazie?
Twój cytat jest odpowiedzią :mrgreen:

Tak można trzymać nogę na gazie.
pozdrawiam. tedi

Lepiej stracić sekundę w życiu , jak życie w ciągu sekundy.
Od dużego silnika lepszy jest.......większy silnik :))))))))))))
www.autopiekuta.pl

Fenix
Posty: 42
Rejestracja: 27 cze 2014 01:32 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Fenix » 18 sie 2014 11:52 am

Witam
czytam, czytam i może spróbuję to jakoś podsumować
wszystkie błędy proszę bezlitośnie wytykać i wyśmiewać :mrgreen:

1. Podczas normalnej jazdy (światła itp) wrzucam na D i jadę nic nie zmieniam
na światłach trzymam nogę na hamulcu.

2. Gdy korek i zanosi się na dłuższe stanie wrzucam na N i stoję
tu właśnie mam wątpliwość co do czasu tego stania
na światłach czyli powiedzmy 1 min trzymam na D a jak już np. 4 min to N ?

3. Podczas parkowania zawsze P i ręczny bez względu czy płaskie czy górka ?

4. Przy parkowaniu zatrzymuje auto i przechodzę na P przez N ale czy tam się zatrzymuje czy płynnie przesuwam na P ?

To na razie tyle z mojej strony. Z góry dzięki za odp

mpspycha
Posty: 2534
Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
Lokalizacja: Poznań-okolica
Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
Postawił flaszek: 14
Dostał flaszek: 16

Post autor: mpspycha » 18 sie 2014 12:03 pm

Fenix pisze:1. Podczas normalnej jazdy (światła itp) wrzucam na D i jadę nic nie zmieniam
na światłach trzymam nogę na hamulcu.
dokładnie tak :mrgreen:
Fenix pisze:2. Gdy korek i zanosi się na dłuższe stanie wrzucam na N i stoję
tu właśnie mam wątpliwość co do czasu tego stania
na światłach czyli powiedzmy 1 min trzymam na D a jak już np. 4 min to N ?
nigdy tego nie analizowałem w kwestii minut :/ ale jak zapowiada się dłuższe stanie bez ruchu robię na P :)
Fenix pisze:3. Podczas parkowania zawsze P i ręczny bez względu czy płaskie czy górka ?
w zasadzie powinno się dać na ręczny(nożny) ale na płaskim zostawiam samo P
pewnie zły nawyk :mrgreen:
Fenix pisze:4. Przy parkowaniu zatrzymuje auto i przechodzę na P przez N ale czy tam się zatrzymuje czy płynnie przesuwam na P ?
płynnie - nie ma potrzeby zatrzymywać się na poszczególnych pozycjach
a przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo :mrgreen: :mrgreen:
pozdrawiam Piotr

http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 18 sie 2014 12:14 pm

Ad 3 zapomnij o N - jego się używa jak chcesz przepchać auto o 30cm, żeby wypolerować felgi
mpspycha pisze:w zasadzie powinno się dać na ręczny(nożny) ale na płaskim zostawiam samo P
pewnie zły nawyk
zły nawyk >> hamulec / hamulec dodatkowy/ P
w drugą stronę hamulec / hamulec dodatkowy - OFF > D albo R

:D
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

mpspycha
Posty: 2534
Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
Lokalizacja: Poznań-okolica
Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
Postawił flaszek: 14
Dostał flaszek: 16

Post autor: mpspycha » 18 sie 2014 12:35 pm

zyga pisze:zły nawyk
w sumie wiem ;( ale 25 lat złych praktyk robi swoje :wink:
pozdrawiam Piotr

http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty

Awatar użytkownika
M.
Posty: 4979
Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
Postawił flaszek: 39
Dostał flaszek: 60

Post autor: M. » 18 sie 2014 02:09 pm

Fenix,
Skrzynia automatyczna jest po to, żeby ona myślała za leniwego jankesa i żeby ona robiła to, co zapewnia odpowiednie parametry pracy układów samochodu w powiązaniu z warunkami ruchu.
Zatem jankes używa albo D albo R, a jak się zatrzymuje to P i szlus. Macha wajchą jak chce z D na P albo z P na D albo z P na R albo z R na P.
Co ważne to nie zmieniać z D na R lub odwrotnie w czasie gdy auto jest w ruchu!!! bo kieszeń zaboli.
My mamy jeszcze AUTO STICK - to dla tych, którzy w czasie jazdy nie mają co zrobić z prawą ręką i nie wyobrażają sobie jazdy autem bez zmiany biegów bo sądzą, że zrobią to lepiej niż automat. Ale też często ta opcja jest korzystna w przypadku poruszania się w niekorzystnych warunkach terenowych, gdzie niewskazane jest przełączanie na bieg wyższy (jazda manewrowa). AUTO STICK jest nieoceniony także przy stromych zjazdach (drogi górskie), gdy możemy ustawić i zablokować odpowiednio niższy bieg zwiększając tym samym opór silnika i tym samym nie dopuszczamy do nadmiernego wzrostu prędkości - hamowanie silnikiem (ograniczone przy klasycznym automacie) zmniejsza ryzyko spalenia hamulców.

Co do postoju i parkowania:
Czy wiesz że np w Wielkiej Brytanii jest przepis nakazujący zatrzymanie się przed przejściem dla pieszych i jeśli jesteś pierwszym autem przed tym przejściem obligatoryjne wrzucenie na P? Czemu? Jak jakiś wariat przywali Ci w tyły, twoje auto nie wpadnie na przejście jak by to miało miejsce przy zatrzymaniu z dźwignią na N. Cel przepisu? Ochrona znajdujących się pieszych na przejściu. Coś w tym jest.

Oczekiwanie na zielone światło z dźwignią na N jest niekorzystne - jeśli coś nagle zacznie się dziać na drodze i musisz nagle się przemieścić - stracisz czas na reakcję, włączenie biegu itd, a w tym czasie wieleeeeee może się wydarzyć.
Zatrzymanie i postój, a nie daj Boże parkowanie na N to zawsze proszenie się o kłopoty gdy auto poza naszą świadomością potoczy się trochę w przód lub w tył i w coś przydzwoni.

Kwestia parkowania na P z hamulcem pomocniczym lub bez - poczytaj bo było sporo na ten temat - mojego też - i jak szanujesz poduszki silnika to zadbaj o taki nawyk. Co ważne - nawyk bez wyjątków - bo z czasem taki wyjątek stanie się nowym nawykiem a dotychczasowy nawyk wyjątkiem.
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.

Szymek
Posty: 164
Rejestracja: 07 gru 2013 06:50 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Szymek » 19 sie 2014 12:31 am

Bylo troche tego. Co do hamulca pomocniczego i pozostawienia na P... to mniej wiecej tak jakbys pozostawil samochod z manualna skrzynia na np 1.Jezeli jestes na wniesieniu to masa auta jest hamowana skrzhnia i tak to tez jest w automacie ze jezeli w tym wzniesieniu pozostawisz na tylko P to czesci hamujesz samochod skrzynia. Co do stania w dluzszym korku to ja zawsze jestem na D jezeli stoje dluzej to zaciagam reczny. Bedac na D nie masz nigdy spadku cisnienia w skrzyni a N i P jak sama nazwa wskazuje.

Awatar użytkownika
pach
Posty: 1570
Rejestracja: 13 maja 2014 06:15 pm
Lokalizacja: KS m.KR
Samochód: 4.0 AWD Ltd 2007
Postawił flaszek: 10
Dostał flaszek: 11

Post autor: pach » 19 sie 2014 01:11 am

Szymek pisze:Co do stania w dluzszym korku to ja zawsze jestem na D jezeli stoje dluzej to zaciagam reczny. Bedac na D nie masz nigdy spadku cisnienia w skrzyni a N i P jak sama nazwa wskazuje.
Ale przy (dłuższym) staniu czyli bezruchu auta (z właczonym silnikiem) na "N"
- chyba skrzynia nie pracuje, zatem spadek ciśnienia nie powinien jej szkodzić,
czy się mylę?
Pozdrawiam.
Race fast, safe caR

zyga
Posty: 3159
Rejestracja: 15 kwie 2009 06:47 am
Lokalizacja: DWR
Samochód: chevy / cadillac
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 8

Post autor: zyga » 19 sie 2014 06:17 am

maur pisze: obligatoryjne wrzucenie na P? Czemu? Jak jakiś wariat przywali Ci w tyły, twoje auto nie wpadnie na przejście jak by to miało miejsce przy zatrzymaniu z dźwignią na N. Cel przepisu? Ochrona znajdujących się pieszych na przejściu. Coś w tym jest.
taki sam bzdury przepis jak wiele podobnych u nas
fura jedzie dalej i co najwyżej można rozdupczyć pazur
https://www.youtube.com/watch?v=nbNmRoWixlU

w dawnych czasach była u nas na wsi taka legenda, że sąsiad stał na światłach trabantem i ktoś mu wjechał w tył samochodu, znacznych uszkodzeń nie było tylko spaliło się sprzęgło bo miał na 1 :mrgreen:
--
zyga
DWR - Dolnośląskie Wioski Różne

http://zygadlo.pl
http://mr-zy.ga/kont-akt

Obrazek on board

Fenix
Posty: 42
Rejestracja: 27 cze 2014 01:32 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: Fenix » 19 sie 2014 08:14 am

Wielkie dzięki wszystkim za odpowiedź

Awatar użytkownika
pach
Posty: 1570
Rejestracja: 13 maja 2014 06:15 pm
Lokalizacja: KS m.KR
Samochód: 4.0 AWD Ltd 2007
Postawił flaszek: 10
Dostał flaszek: 11

Post autor: pach » 15 sty 2016 08:19 pm

Watek o tym: jak parkować (kiedy ręczny +P) wyodrębniłem
http://www.pacificaforum.pl/viewtopic.php?t=4971
Pozdrawiam.
Race fast, safe caR

ODPOWIEDZ

Wróć do „.: SKRZYNIA :.”