Grubość lakieru - jak powinna być?

szyby, zderzaki, lusterka,itp
glauber
Posty: 19
Rejestracja: 11 paź 2015 12:58 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Grubość lakieru - jak powinna być?

Post autor: glauber » 23 sie 2016 12:06 pm

Witam
Czy ktoś ma może w miarę dokładne informacje jaka powinna być fabryczna grubość lakieru Chrysler pacifica 4.0 2007 ???
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970 01:00 am przez glauber, łącznie zmieniany 1 raz.

west26
Posty: 951
Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
Lokalizacja: Milicz
Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
Postawił flaszek: 15
Dostał flaszek: 16

Post autor: west26 » 23 sie 2016 01:55 pm

Jeśli nie mamy pewności czy samochód faktycznie nie uczestniczył w żadnym wypadku możemy sprawdzić grubość nawierzchni lakieru specjalnym urządzeniem, które nazywamy miernikami grubości lakieru lub grubościomierzami. Co jednak da ta wiedza?

Otóż grubości lakieru fabrycznego wynosi od 80 mikrometrów do 150 mikrometrów. Przy czym na samochodach japońskich i koreańskich warstwa ta jest utrzymywana w okolicach 80 mikronów, natomiast na samochodach europejskich zbliżona jest do 150 mikronów. Warstwa lakieru w niektórych przypadkach może wynosić do 200 mikronów, przy czym Âź tej pokrywy to ochronny lakier bezbarwny. Nie każdy lakier jest jednak pokrywany warstwą bezbarwną. Lakiery niemetalizowane są cieńsze, ok 80 mikrometrów i nie są pokrywane warstwą bezbarwną. Z kolei lakiery metalizowane posiadają dodatkową warstwę ochronną, tym samym ich grubość jest znacznie większa. W ostatnich latach powłoka lakierowana w nowych samochodach jest cieńsza, ponieważ stosuje się powłoki galwaniczne, które w znacznym stopniu zmniejszają ryzyko korozji.

Różne elementy samochodu mają inną grubość pokrywy lakieru. Im grubsza pokrywa lakieru, tym dany element jest bardziej narażony na ścieranie. Dlatego słupki drzwiowe, progi i elementy pod maską mają znacznie cieńszą warstwę lakieru niż elementy zewnętrzne. Ich wartość może wynosić nawet 60 mikrometrów. Najgrubsza warstwa lakieru powinna pokrywać nadwozie, ponieważ to właśnie ono jest najbardziej narażone na korozję i czynniki szkodliwe takie jak np. sól, którą posypuje się nasze drogi i która może wżerać się w lakier.

Jedna warstwa lakieru nakładana w fabrykach to ok 30-40 mikronów, natomiast u lakiernika wynosi ona ok 60 mikronów. Jesteśmy sami w stanie więc policzyć ile warstw lakieru zostało nałożone na samochód. Jeśli nasz czujnik grubości wskazuje więcej niż 200 mikronów, wtedy możemy wywnioskować, że lakier nie jest już wersją fabryczną i została nałożona dodatkowa warstwa lakieru by ukryć np. zarysowania. Aby wyciągnąć taki wniosek musimy upewnić się, że samochód nie jest stary oraz ręcznie malowany, ponieważ starsze modele, w który warstwa lakieru została nałożona przez człowieka, przekracza ponad 200 mikronów. Jednak tylko w tym w przypadku! Jeśli na czujniku mamy powyżej 350 mikronów wtedy wiemy, że dane miejsce pokryte zostało szpachlą. Położenie szpachli świadczy o tym, że dane miejsce było wyrównywane, więc możemy mieć do czynienia z samochodem, który uczestniczył wypadku. Jak sprawdzić czy nasze przypuszczenie jest słuszne? Jeśli stwierdzisz, że 300mikronów jest np. na prawym i lewym błotniku z przodu oraz na masce, to możesz przypuszczać, że masz do czynienia z samochodem, który był rozbity z przodu itp. Także w miejscach spawania lub zgrzewania, lakiernicy wyrównują powierzchnie szpachla i potem lakierują, w tych miejscach czujnik też wskazuje grubość powłoki ponad 300mikronów. Jeśli elementy były spawane oznacza to, że elementy fabryczne zostały zamienione na inne. Elementy, które były prostowane też są potraktowane szpachlą, a następnie lakierowane i mają dużo większą grubość, gdyż może ona wynosić nawet do 500 mikrometrów. Jeśli nasz czujnik wskazuje mniej niż 80 mikronów może to świadczyć, że potrzebne będzie wykonanie korelacji lakieru poprzez polerowanie maszynowe i nałożenie nowej warstwy lakieru.

Podczas oceny stanu grubości pokrywy lakierniczej należy dokonać pomiaru tego elementu w kilku różnych miejscach. Pomiary mają prawo różnić się miedzy sobą nie więcej niż do 30 mikronów, gdy mamy do czynienia z fabryczną pokrywą lakierową. Pomiary należy wykonać dokładnie oraz przy pomocy instrukcji obsługi, która jest dołączona do każdego czujnika, by z powodu źle dokonanych pomiarów nie wysnuć fałszywych wniosków na temat stanu technicznego sprawdzanego samochodu. Najlepiej jednak dokonywanie pomiarów zostawić dla fachowców, którzy zajmują się tym na co dzień.
I to na tyle ;) .
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )

Awatar użytkownika
lutek34
Posty: 1317
Rejestracja: 13 lip 2014 10:52 am
Lokalizacja: Krosno
Samochód:
Dostał flaszek: 7

Post autor: lutek34 » 23 sie 2016 11:06 pm

Odpowiem ci na podstawie mojej byłem Pacynki która na 100% nie była malowana, kupujący sprawdzał ją przed zakupem na dwóch stacjach gdzie mierzyli grubość lakieru, która wynosiła od 140 do 170 mikronów
Były dwie Pace 3.5l i 4.0l a teraz jest '08 Subaru Tribeca H6 3.6l+LPG BRC P&D Plus
www.posadzkizywiczne.eu
auto laweta Krosno Rzeszów Dębica 501 705 816

Józek
Posty: 262
Rejestracja: 20 lut 2015 12:34 pm
Lokalizacja:
Samochód:
Dostał flaszek: 1

Post autor: Józek » 28 sie 2016 07:11 pm

160-170. Pamietaj ze czujnik czujnikowi nierowny. Szczegolnie te tanie po 100-500 zl bez atestu. Moj tyle pokazuje a na innych europejsich i japonskich pokazuje 90-120 jako oryginal. Mam czujnik od qielu lat ten sam i bazuje na nim. Pozyczylem od kumpla... i jego pokaYwal 60 mniej :)
http://www.pacificaforum.pl/viewtopic.php?t=4301
[img]http://tinyurl.com/nrtwpfq[/img]

ODPOWIEDZ

Wróć do „.: ELEMENTY ZEWNĘTRZNE :.”