Strona 1 z 1

Światła DLR, a pozycyjne i kierunki - kiedy co gaśnie?

: 14 maja 2018 08:35 am
autor: Carl
lisu11 pisze:
30 kwie 2018 09:12 am
żarówka jeszcze nie założona bo za szybko mruga i czekam na zamówione rezystory. Działa prawidłowo, czyli świeci na biało a przy włączonym migaczu gaśnie biały i zaczyna migać pomarańczowy. Swiatło białe jest temperatury 6500K więc widac różnicę między pozostałymi żarówkami i będę chciał wymianić diody białe na takie o temperaturze 4000k. Pomarańczowy jest dobrze widoczny, natomiast biały jest jak dla mnie b.jasny jak na pozycyjne (czy przepisy regulują ilośc światła jaką moga maks. wytwarzać żarówki postojowe?).
Skoro gasną białe po zasileniu pomarańczowych, to jest to żarówka do DLRów. Pozycja nie powinna gasnąć :light:

Nie spotkałem się z przepisami, które regulowałyby strumień świetlny świateł postojowych, ale jak się będziesz bawił w wymianę diód, to możesz ewentualnie wlutować tylko po jednej białej na stronę. Zaznaczyć jednak muszę, że nie wiem czy to zadziała, ale pomysł taki mam. Napisz jak coś "poprawisz" :!:

Re: Regeneracja reflektorów

: 14 maja 2018 09:28 am
autor: west26
Skoro gasną białe po zasileniu pomarańczowych, to jest to żarówka do DLRów. Pozycja nie powinna gasnąć

Według przepisów pozycja musi się wygaszać na czas działania kierunkowskazu. Dlatego ledy biało_pomarańczowe z opcją wygaszania białego są dedykowane głównie do aut amerykańskich gdzie kierunek i postój jest na jednej żarówce pomarańczowej. Dostępne są ledy dual color gdzie kolory świecą naprzemiennie, a to już jest niezgodne z przepisami.

Śwaitła pozycyjne przednie.

: 14 maja 2018 11:23 am
autor: Carl
west26 pisze:
14 maja 2018 09:28 am
Według przepisów pozycja musi się wygaszać na czas działania kierunkowskazu.
A czy możesz podać te "przepisy"?

Wg mojej wiedzy, to pojazd samochodowy musi być wyposażony m.in. w światła pozycyjne przednie, przy czym połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:
światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;
Zwróć proszę uwagę, że rozmawiamy o światłach pozycyjnych przednich, a nie bocznych :light:

W kontekście powyższego nasuwa się więc pytanie, czy wyposażenie samochodu w żarówki, w których białe LEDy mające pełnić funkcję pozycyjnych, gasną po zasileniu LEDów pomarańczowych, jest zgodne z przepisami :?:

A jeszcze jedno - z załącznika nr 6 rozporządzenia
jeżeli światło do jazdy dziennej jest wzajemnie połączone ze światłem kierunku jazdy, światło do jazdy dziennej powinno być wyłączone przez cały okres włączenia światła kierunku jazdy
To tak na poparcie tezy, co do której jesteśmy zgodni, że żarówki zakupione przez lisu11, są żarówkami DLR/kierunkowskaz :D

Re: Regeneracja reflektorów

: 14 maja 2018 06:58 pm
autor: lisu11
Carl pisze:
14 maja 2018 08:35 am
jak się będziesz bawił w wymianę diód, to możesz ewentualnie wlutować tylko po jednej białej na stronę
Próba wylutowania nie powidła się. Podejrzewam że moga być dodatkowo przyklejone do PCB. To co piszesz chciałem własnie sprawdzić ale nie dam rady.

Re: Regeneracja reflektorów

: 14 maja 2018 08:18 pm
autor: Carl
A działają nadal, czy zepsułeś?
Jeśli działają, to możesz jeszcze zmniejszyć jasność świecenia opornikiem włączonym szeregowo na zasilaniu pozycji :light:
Ale nie pytaj mnie jaki opór i jaka moc, aby było optymalnie - tego nie wiem :rolf:

Re: Regeneracja reflektorów

: 15 maja 2018 10:20 am
autor: lisu11
działają :)
próbowałem je wylutowac HotAir-em ale diody obok zaczeły się "przypiekać" więc odpuściłem. Zależało mi najbardziej na zmianie temperatury koloru aby wszystko było jednolite. Niestety nie tym razem. Wszystkim którzy mają zamiar kupić takie ledy polecam od razu szukać żarówek z temperatura koloru ok 4000K i wtedy powinno być OK.
Spróbuje podać niższe napięcie z zasilacza i zobaczę czy rzeczywiście zda to egzamin. Chociaż na tym mi zależało najmniej.

Re: Regeneracja reflektorów

: 15 maja 2018 10:34 am
autor: Carl
Pamiętam z forum diagnostów taką dyskusję dotyczącą świecenia DLR/pozycyjne. Pytający uważał (i chyba słusznie), że jeśli oba światła ma obsługiwać jedna żarówka, to po wyłączeniu DLRów powinna świecić słabiej. Nie pamiętam jednak czy ktoś coś mu coś mądrego odpisał...

Re: Światła DLR, a pozycyjne i kierunki - kiedy co gaśnie?

: 15 maja 2018 02:10 pm
autor: pach
Wydzieliłem ten temat, bo trochę Panowie
odeszliście od tematu (Regeneracja...) ;)

Re: Światła DLR, a pozycyjne i kierunki - kiedy co gaśnie?

: 15 maja 2018 03:21 pm
autor: Carl
Prawda to, ale czasem tak bywa :wink:

Aby czytający w przyszłości wiedzieli OCB, to dopiszę, że temat został wydzielony z tematu o regeneracji reflektorów, w którym to temacie kolega lisu11 podzielił się nie tylko swoimi osiągnięciami w obszarze bezpośrednio związanym z tematem, ale także związanymi z zastosowaniem żarówki LED przedniego kierunkowskazu/pozycyjnych (lub raczej DLR, a nie pozycyjnych... o czym powyżej) :light:

Re: Światła DLR, a pozycyjne i kierunki - kiedy co gaśnie?

: 23 paź 2018 11:07 pm
autor: Carl
Jest pewien postęp w dostępności żarówek.
Żarówka Led 30x SMD 5050 P27/7W 3157
DUAL COLOR 3/27 - Żarówka posiada w budowie 3 ledy białe zimne skierowane na wprost oraz 27 led pomarańczowych skierowanych na wprost i na boki. Światło kierunkowskazu świeci 9 razy mocniej od światła postojowego. Gdy włącza się kolor pomarańczowy, białe światło gaśnie na stałe do czasu wyłączenia kierunkowskazu. Miga tyko kolor pomarańczowy. Dwa kolory nie mogą świecić jednocześnie
Różnica jasności już odpowiednia dla zastosowania takiej żarówy jako pozycyjne+kierunkowskazy, ale brak możliwości równoczesnego świecenia obu kolorów, to domena DLR-ów :S więc zgodności z przepisami nie będzie. Z drugiej jednak strony wyłączenie pozycyjnych będzie skutkowało polepszeniem widoczności kierunkowskazu.

W motocyklu miałem kiedyś pozycyjne pomarańczowe razem z kierunkami (moto z USA), ale jak popatrzyłem na jakość błysku przednich i tylnych kierunków, to te pozycyjne z kierunków wyciachałem.

Re: Światła DLR, a pozycyjne i kierunki - kiedy co gaśnie?

: 25 paź 2018 08:48 pm
autor: abes2162
@ Carl - byłem u nich na miejscu rok temu i testowałem tą co podesłałeś, ostatecznie wybrałem tą:
https://www.sklepledowy.pl/pl/p/Zarowka ... EMIUM/2522
różnica była kolosalna, bo chip SMD5050 to już dość stara konstrukcja. Działa już od roku i postojowych używam jako dziennych - polecam te żarówki.

Re: Światła DLR, a pozycyjne i kierunki - kiedy co gaśnie?

: 26 paź 2018 02:59 pm
autor: Carl
Seba, jeśli żarówa ma pełnić funkcję świateł dziennych/kierunkowskazu, to te które kupiłeś są jak najbardziej optymalne :light:
Te które podlinkowałem, to pójście w stronę pozycyjne/kierunkowskaz. Gdyby zasilanie pozycji było w trybie ciągłym, czyli gdyby nie gasły w chwili włączenia kierunków, to byłoby to idealne rozwiązanie.

Jak wiesz ja mam DRL z halogenów, natomiast chodzi mi po głowie założenie dodatkowych postojówek do reflektorów, po to, by obrysowe (które teraz robią za postojowe) zamienić na pomarańczowe obrysowe. Jakoś-takoś mi się podoba takie rozwiązanie, które w np. w Volvo i BMW jest standardem.
Obrazek