Wielzawór

LPG regulacja użytkowanie spalanie itp
Awatar użytkownika
M.
Posty: 4979
Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
Postawił flaszek: 39
Dostał flaszek: 60

Wielzawór

Post autor: M. » 29 sty 2012 11:54 pm

Wielozawór jak sama nazwa wskazuje to zestaw kilku zaworów w jednej obudowie. Kilku - bo każdy robi co innego i za co innego odpowiada.
1. Zawór odcinający dopływ gazu do zbiornika - zasada działania taka sama jak w codziennie używanej spłuczce - pływak rozpoznaje poziom gazu w zbiorniku i jak jest ok. 80% pojemności wodnej zbiornika to odcina i można odłączyć pistolet dystrybutora.
2. Elektrozawór - otwierający wypływ gazu ze zbiornika - sterowany komputerem instalacji LPG - na postoju ze zgaszonym silnikiem powinien być zamknięty, podczas jazdy na LPG jest otwarty. Jednocześnie z tym zaworem sterowane jest otwarcie/zamknięcie elektrozaworu przed reduktorem.
3. Zawór odcinający - mechaniczny - taki obrotowy jak w starego typu kranach. Włączony w szereg z elektrozaworem wykorzystywany w czasie wykonywania czynności serwisowych, szczególnie przy niepewności co do szczelności elektrozaworu.
4. Zawór przeciwwypływowy - zabezpieczający przed gwałtownym wypływem gazu ze zbiornika w przypadku awarii instalacji polegającej na zerwaniu przewodu wielozawór - reduktor. Jest to zawór awaryjny!!! Powinien zadziałać w sytuacji gdyby urwał sie zbiornik i został za autem na drodze.
5. Zawór bezpieczeństwa - nadciśnieniowy - działa w sytuacji nadmiernego wzrostu ciśnienia w zbiorniku powodując łagodne wypuszczanie gazu na zewnątrz w celu obniżenia ciśnienia. Jest to zawór bezpieczeństwa.

Gdybym coś pominął to koledzy uzupełnią moją wypowiedź.

Traktowanie zaworów innych niż wymieniony w punkcie 3 jako serwisowe jest błędne i może prowadzić do nieoczekiwanych choć logicznych skutków z eliminacją auta z dróg włącznie.
Gazownik czasami idzie na skróty wierząc w poprawne działanie elektrozaworu przy zbiorniku i pomija czynność zakręcenia mechanicznego zaworu odcinającego, co z jednej strony jest nieprawidłowe lub wręcz niebezpieczne a z innej zrozumiałe - dostęp do tego zaworu często jest utrudniony.

I jedna uwaga na koniec.
Grzebanie przy instalacji gazowej przez osoby nie posiadające stosownych uprawnień jest niedopuszczalne i może skończyć sie poważną stratą dla właściciela samochodu.
Jeżeli nie dysponujesz odpowiednią wiedzą, doświadczeniem i wyobraźnią, a do tego jeśli masz rękę prawą jak lewa a lewą jak proteza zapomnij o jakichkolwiek działaniach przy instalacji. Lepszym i jedynym racjonalnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wizyta w serwisie LPG z każdą nawet najdrobniejszą usterką lub niesprawnością.

ODPOWIEDZ

Wróć do „LPG regulacja użytkowanie spalanie”