Tankowanie LPG a wysoka temperatura na zewnątrz
Tankowanie LPG a wysoka temperatura na zewnątrz
Witam,
zastanawiam się nad problemem, który mnie spotkał: Wyjazd na urlop - trasa do zrobienia ponad 1000 km. Na dworze upal (ponad 30 stopni). Bak LPG pusty - zajeżdżam na stacje -i wchodzi mi tylko około 30 litrów (full wchodzi ponad 60). OK może pompa słaba - jadę dalej - kolejna próba - znów wchodzi tylko kilkanaście litrów. Wyjeżdżam bak do zera, granica - wchodzi 10 litrów. Pokonuje ponad 500 km na benzynie (oj boli). Wjeżdżam do Italii - góry, deszcz, temperatura ok 18 stopni. Zajeżdżam na stacje LPG (a w zasadzie GPL). Wchodzi 60 litrów bez problemu. Jestem skonfundowany.
zastanawiam się nad problemem, który mnie spotkał: Wyjazd na urlop - trasa do zrobienia ponad 1000 km. Na dworze upal (ponad 30 stopni). Bak LPG pusty - zajeżdżam na stacje -i wchodzi mi tylko około 30 litrów (full wchodzi ponad 60). OK może pompa słaba - jadę dalej - kolejna próba - znów wchodzi tylko kilkanaście litrów. Wyjeżdżam bak do zera, granica - wchodzi 10 litrów. Pokonuje ponad 500 km na benzynie (oj boli). Wjeżdżam do Italii - góry, deszcz, temperatura ok 18 stopni. Zajeżdżam na stacje LPG (a w zasadzie GPL). Wchodzi 60 litrów bez problemu. Jestem skonfundowany.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970 01:00 am przez derbeste, łącznie zmieniany 1 raz.
Miałem przypadek tankowania lpg w Czarnogórze i na większości stacji tankowalem po kilka litrów, natomiast w Chorwacji nigdy nie było problemu z tankowaniem do pełna także sama temperatura może i ma wpływ ale nie aż taki. Albo pompa słaba albo mało gazu w dystrybutorze to było głównym powodem.
Czarne jest piękne
-
- Posty: 2534
- Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
- Lokalizacja: Poznań-okolica
- Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
- Postawił flaszek: 14
- Dostał flaszek: 16
owszem temperatura ma wpływ na ilość tankowanego gazu, ale nie aż takiwest26 pisze:Najprawdopodobniej wysoka temperatura jest tego przyczyną
racjonalne różnice spowodowane wahaniami temperatury to rząd 10-15% pojemności zbiornika. Miałem podobne objawy na początku użytkowania auta z LPG - na różnych stacjach wchodziło do zbiornika od 17 do 45l LPG. Po regulacji zaworów przy butli problem zniknął i już się nie pojawił i od tej pory do pustej butli 72l wchodziło w zależności od stacji i temperatury zewn od 60 - 68l LPG, tak że sprawdził bym ustawienia i stan zaworów przy butli
pozdrawiam Piotr
http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty
http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty
-
- Posty: 951
- Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
- Lokalizacja: Milicz
- Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
- Postawił flaszek: 15
- Dostał flaszek: 16
Masz rację co do tych zaworów. Ale dystrybutory na stacjach też nabijają różnie. Na Bp u mnie pompiarz powiedział , że przez słabą pompę w gorące dni mają problemy z tankowaniem i ok 60-70 % klientów nie może zatankować gazu.mpspycha pisze: sprawdził bym ustawienia i stan zaworów przy butli
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )
-
- Posty: 2534
- Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
- Lokalizacja: Poznań-okolica
- Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
- Postawił flaszek: 14
- Dostał flaszek: 16
stan techniczny dystrybutora oczywiście też może być problememwest26 pisze:że przez słabą pompę w gorące dni mają problemy z tankowaniem
ale nie chce mi się wierzyć że na wszystkich, czy chociaż kilku kolejnych stacjach
pozdrawiam Piotr
http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty
http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty
zauważcie panowie gdzie są zbiorniki z gazem koło stacji bo na pewno stoją w słoneczku, pracownik stacji dobry mój kolega wytłumaczył mi to że w ostrym upale gaż zmienia swoją objętość i mniej go wejdzie do butli poprostu czysta fizyka mi wklepali 36l na upale i więcej nie chciało wejść, dwa dni później weszło 61 tak jak zawsze .
http://hodowlagoldenow.jimdo.com/
-
- Posty: 951
- Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
- Lokalizacja: Milicz
- Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
- Postawił flaszek: 15
- Dostał flaszek: 16
Przytoczone z forum Jeepa:
Tez mam ten problem latem... ostatnio tak juz sie wkurzylem ze przy servisie filtrow poprosilem w serwisie o wymiane wielozaworu (tak sie nazywa w polskiej nomenklaturze to cudo do tankowania i poboru gazu z butli) a jako ze byl na gwarancji to nic nie zaplacilem. Jednak panowie z sewisu nic nie wykryli aby zle dzialal. A z zaworami przelewowymi na stacjach tak niestety jest, dystrybutory przechodza atesty ale nikt nie sprawdza czy zawor przelewowy pelniacy rowniez funkcje zaworu bezpieczenstwa trzyma...a nie trzyma. wiec latem pompa pracuje a gaz juz nie plynie bo cisnienia sie wyrownuja i przelewowka na pompie na dystrybutorze sie otwiera i pracuje w petli nic nie podajac. Stan pomp na naszych stacjach w calym Katolandzie jest coraz gorszy, niedlugo nie zatankujemy nawet glupich 60 litrow... Chyba trzeba zaczc sie modlicSmile
Więc jak widać problemem są chyba dystrybutory
Tez mam ten problem latem... ostatnio tak juz sie wkurzylem ze przy servisie filtrow poprosilem w serwisie o wymiane wielozaworu (tak sie nazywa w polskiej nomenklaturze to cudo do tankowania i poboru gazu z butli) a jako ze byl na gwarancji to nic nie zaplacilem. Jednak panowie z sewisu nic nie wykryli aby zle dzialal. A z zaworami przelewowymi na stacjach tak niestety jest, dystrybutory przechodza atesty ale nikt nie sprawdza czy zawor przelewowy pelniacy rowniez funkcje zaworu bezpieczenstwa trzyma...a nie trzyma. wiec latem pompa pracuje a gaz juz nie plynie bo cisnienia sie wyrownuja i przelewowka na pompie na dystrybutorze sie otwiera i pracuje w petli nic nie podajac. Stan pomp na naszych stacjach w calym Katolandzie jest coraz gorszy, niedlugo nie zatankujemy nawet glupich 60 litrow... Chyba trzeba zaczc sie modlicSmile
Więc jak widać problemem są chyba dystrybutory
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )
-
- Posty: 2534
- Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
- Lokalizacja: Poznań-okolica
- Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
- Postawił flaszek: 14
- Dostał flaszek: 16
w niektórych przypadkach na pewno, a ja widocznie miałem szczęście że przez 2.5 roku na taki nie trafiłem, i to całkiem przypadkiem od momentu przeregulowania zaworów ,west26 pisze:Więc jak widać problemem są chyba dystrybutory
bo przedtem spotykałem takie stacje co chwilę
pozdrawiam Piotr
http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty
http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty
- M.
- Posty: 4979
- Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
- Postawił flaszek: 39
- Dostał flaszek: 60
Jak by to powiedzieć.jarek pisze:w ostrym upale gaż zmienia swoją objętość i mniej go wejdzie do butli poprostu czysta fizyka
Gaz jest w zbiorniku na stacji. Zbiornik ma swoją objętość. Fizyka mówi że gaz wypełnia zamkniętą przestrzeń w całej objętości. A objętość zbiornika LPG nie zmienia się (zauważalnie i odczuwalnie) wraz ze zmianą temperatury otoczenia.
Wniosek? Gaz nie zmienia swojej objętości pod wpływem temperatury.
Dokładniej rzecz ujmując handlowy LPG jest w stanie ciekłym. W fazę lotną przechodzi albo na skutek rozprężenia - patrz parownik. Parownik dodatkowo wymaga podgrzania, bo reakcja rozprężenia i przejścia ciekłego gazu w fazę lotną ma charakter endotermiczny - pochłania ciepło z otoczenia - gdyby nie było podgrzewania układ by zwyczajnie zamarzł.
A wracając do problemu. Gorąco wokół, nagrzany gaz (podstawowo płynny na dole, ale nad nim pary w fazie lotnej) a więc większe ciśnienie. Pompa ma podać płynny gaz pod ciśnieniem większym niż w naszym zbiorniku plus opory zaworów w wielozaworze. Albo wydoli i napełni, albo da za wygraną i się zatrzyma.
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.
-
- Posty: 951
- Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
- Lokalizacja: Milicz
- Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
- Postawił flaszek: 15
- Dostał flaszek: 16
I po opisie M. wszystko staje się jasne.
Na innych forach czytałem, że wielu kierowców wozi ze sobą gumowe młotki ( wyposażeni w nie też są niektórzy pompiarze ) i w razie problemów z tankowaniem :devil: naparzają po butli owym młotkiem . Podobno pomaga . Więc przyczyną też najprawdopodobniej może być wielozawór.
Na innych forach czytałem, że wielu kierowców wozi ze sobą gumowe młotki ( wyposażeni w nie też są niektórzy pompiarze ) i w razie problemów z tankowaniem :devil: naparzają po butli owym młotkiem . Podobno pomaga . Więc przyczyną też najprawdopodobniej może być wielozawór.
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )
Tutaj jest wszystko fajnie wyjaśnione
http://www.agaz.pl/artykuly_ciek.php?ktory=5
i tutaj bardziej naukowo
http://www.malopolskie.pl/Pliki/2009/Fi ... miaLPG.pdf
http://www.agaz.pl/artykuly_ciek.php?ktory=5
i tutaj bardziej naukowo
http://www.malopolskie.pl/Pliki/2009/Fi ... miaLPG.pdf