Tankowanie LPG a wysoka temperatura na zewnątrz

LPG regulacja użytkowanie spalanie itp
derbeste
Posty: 76
Rejestracja: 12 wrz 2014 06:19 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Tankowanie LPG a wysoka temperatura na zewnątrz

Post autor: derbeste » 21 lip 2016 10:52 am

Witam,

zastanawiam się nad problemem, który mnie spotkał: Wyjazd na urlop - trasa do zrobienia ponad 1000 km. Na dworze upal (ponad 30 stopni). Bak LPG pusty - zajeżdżam na stacje -i wchodzi mi tylko około 30 litrów (full wchodzi ponad 60). OK może pompa słaba - jadę dalej - kolejna próba - znów wchodzi tylko kilkanaście litrów. Wyjeżdżam bak do zera, granica - wchodzi 10 litrów. Pokonuje ponad 500 km na benzynie (oj boli). Wjeżdżam do Italii - góry, deszcz, temperatura ok 18 stopni. Zajeżdżam na stacje LPG (a w zasadzie GPL). Wchodzi 60 litrów bez problemu. Jestem skonfundowany.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970 01:00 am przez derbeste, łącznie zmieniany 1 raz.

west26
Posty: 951
Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
Lokalizacja: Milicz
Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
Postawił flaszek: 15
Dostał flaszek: 16

Post autor: west26 » 21 lip 2016 12:00 pm

Najprawdopodobniej wysoka temperatura jest tego przyczyną. U mnie na BP w wysokiej temperaturze w ogóle nie da się zatankować lpg. Na innej stacji tankowanie gazu do pełna trwa ze 20 minut albo lepiej i też nie dobija do końca.
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )

fala76
Posty: 97
Rejestracja: 12 sty 2014 08:16 am
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: fala76 » 21 lip 2016 12:37 pm

Miałem przypadek tankowania lpg w Czarnogórze i na większości stacji tankowalem po kilka litrów, natomiast w Chorwacji nigdy nie było problemu z tankowaniem do pełna także sama temperatura może i ma wpływ ale nie aż taki. Albo pompa słaba albo mało gazu w dystrybutorze to było głównym powodem.
Czarne jest piękne

derbeste
Posty: 76
Rejestracja: 12 wrz 2014 06:19 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: derbeste » 21 lip 2016 01:14 pm

fala76 pisze:. Albo pompa słaba albo mało gazu w dystrybutorze to było głównym powodem.
No tak tylko 3 stacje (Lotos, Statoil, BP) nie dały rady. Za duży zbieg okolicznosci żeby mieli słabe pompy lub mało gazu. Nie jestem fizykiem ale może wysoka temp. powoduje zbyt duże ciśnienie w zbiorniku. Hmmm

bywalec
Posty: 184
Rejestracja: 01 paź 2012 02:18 pm
Lokalizacja: Lublin
Samochód: była: 2005/Pacifica 3.5 Touring AWD/LPG BRC

Post autor: bywalec » 21 lip 2016 01:43 pm

Ja też tak miałem w Czechach i Austrii - wchodziło połowę zbiornika. We Włoszech i Francji raz było mało, raz OK. Temperatura przy tankowaniach podobna 25-30 st. C.

mpspycha
Posty: 2534
Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
Lokalizacja: Poznań-okolica
Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
Postawił flaszek: 14
Dostał flaszek: 16

Post autor: mpspycha » 21 lip 2016 01:54 pm

west26 pisze:Najprawdopodobniej wysoka temperatura jest tego przyczyną
owszem temperatura ma wpływ na ilość tankowanego gazu, ale nie aż taki
racjonalne różnice spowodowane wahaniami temperatury to rząd 10-15% pojemności zbiornika. Miałem podobne objawy na początku użytkowania auta z LPG - na różnych stacjach wchodziło do zbiornika od 17 do 45l LPG. Po regulacji zaworów przy butli problem zniknął i już się nie pojawił i od tej pory do pustej butli 72l wchodziło w zależności od stacji i temperatury zewn od 60 - 68l LPG, tak że sprawdził bym ustawienia i stan zaworów przy butli
pozdrawiam Piotr

http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty

west26
Posty: 951
Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
Lokalizacja: Milicz
Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
Postawił flaszek: 15
Dostał flaszek: 16

Post autor: west26 » 21 lip 2016 02:58 pm

mpspycha pisze: sprawdził bym ustawienia i stan zaworów przy butli
Masz rację co do tych zaworów. Ale dystrybutory na stacjach też nabijają różnie. Na Bp u mnie pompiarz powiedział , że przez słabą pompę w gorące dni mają problemy z tankowaniem i ok 60-70 % klientów nie może zatankować gazu.
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )

mpspycha
Posty: 2534
Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
Lokalizacja: Poznań-okolica
Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
Postawił flaszek: 14
Dostał flaszek: 16

Post autor: mpspycha » 21 lip 2016 03:30 pm

west26 pisze:że przez słabą pompę w gorące dni mają problemy z tankowaniem
stan techniczny dystrybutora oczywiście też może być problemem
ale nie chce mi się wierzyć że na wszystkich, czy chociaż kilku kolejnych stacjach :/ ;)
pozdrawiam Piotr

http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty

west26
Posty: 951
Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
Lokalizacja: Milicz
Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
Postawił flaszek: 15
Dostał flaszek: 16

Post autor: west26 » 21 lip 2016 04:46 pm

Ale jak widać nie jest to przypadek jednostki tylko kilku osób. Więc dlaczego na jednej stacji nie możemy zatankować wcale lub kilkanaście litrów mniej, a na drugiej dobijemy do końca ?
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )

jarek
Posty: 126
Rejestracja: 11 lis 2014 06:39 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: jarek » 21 lip 2016 04:51 pm

zauważcie panowie gdzie są zbiorniki z gazem koło stacji bo na pewno stoją w słoneczku, pracownik stacji dobry mój kolega wytłumaczył mi to że w ostrym upale gaż zmienia swoją objętość i mniej go wejdzie do butli poprostu czysta fizyka mi wklepali 36l na upale i więcej nie chciało wejść, dwa dni później weszło 61 tak jak zawsze .
http://hodowlagoldenow.jimdo.com/

west26
Posty: 951
Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
Lokalizacja: Milicz
Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
Postawił flaszek: 15
Dostał flaszek: 16

Post autor: west26 » 21 lip 2016 05:02 pm

Przytoczone z forum Jeepa:


Tez mam ten problem latem... ostatnio tak juz sie wkurzylem ze przy servisie filtrow poprosilem w serwisie o wymiane wielozaworu (tak sie nazywa w polskiej nomenklaturze to cudo do tankowania i poboru gazu z butli) a jako ze byl na gwarancji to nic nie zaplacilem. Jednak panowie z sewisu nic nie wykryli aby zle dzialal. A z zaworami przelewowymi na stacjach tak niestety jest, dystrybutory przechodza atesty ale nikt nie sprawdza czy zawor przelewowy pelniacy rowniez funkcje zaworu bezpieczenstwa trzyma...a nie trzyma. wiec latem pompa pracuje a gaz juz nie plynie bo cisnienia sie wyrownuja i przelewowka na pompie na dystrybutorze sie otwiera i pracuje w petli nic nie podajac. Stan pomp na naszych stacjach w calym Katolandzie jest coraz gorszy, niedlugo nie zatankujemy nawet glupich 60 litrow... Chyba trzeba zaczc sie modlicSmile

Więc jak widać problemem są chyba dystrybutory :P
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )

mpspycha
Posty: 2534
Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
Lokalizacja: Poznań-okolica
Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
Postawił flaszek: 14
Dostał flaszek: 16

Post autor: mpspycha » 21 lip 2016 05:21 pm

west26 pisze:Więc jak widać problemem są chyba dystrybutory :P
w niektórych przypadkach na pewno, a ja widocznie miałem szczęście że przez 2.5 roku na taki nie trafiłem, i to całkiem przypadkiem od momentu przeregulowania zaworów :O ,
bo przedtem spotykałem takie stacje co chwilę :P :mrgreen: :mrgreen:
pozdrawiam Piotr

http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty

verbea
Posty: 1353
Rejestracja: 03 mar 2012 07:20 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: verbea » 21 lip 2016 06:26 pm

Raz miałem taki sam problem. W 2015 roku będąc na wakacjach we Włoszech nie mogłem zatankować do pustego zbiornika. Na zewnątrz termometry autostradowe pokazywały ponad 40 stopni. Metoda była taka że tankowałem zawsze rano jak było chłodno (około 30 stopni):)
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
M.
Posty: 4979
Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
Postawił flaszek: 39
Dostał flaszek: 60

Post autor: M. » 21 lip 2016 07:27 pm

jarek pisze:w ostrym upale gaż zmienia swoją objętość i mniej go wejdzie do butli poprostu czysta fizyka
Jak by to powiedzieć.
Gaz jest w zbiorniku na stacji. Zbiornik ma swoją objętość. Fizyka mówi że gaz wypełnia zamkniętą przestrzeń w całej objętości. A objętość zbiornika LPG nie zmienia się (zauważalnie i odczuwalnie) wraz ze zmianą temperatury otoczenia.
Wniosek? Gaz nie zmienia swojej objętości pod wpływem temperatury.
Dokładniej rzecz ujmując handlowy LPG jest w stanie ciekłym. W fazę lotną przechodzi albo na skutek rozprężenia - patrz parownik. Parownik dodatkowo wymaga podgrzania, bo reakcja rozprężenia i przejścia ciekłego gazu w fazę lotną ma charakter endotermiczny - pochłania ciepło z otoczenia - gdyby nie było podgrzewania układ by zwyczajnie zamarzł.
A wracając do problemu. Gorąco wokół, nagrzany gaz (podstawowo płynny na dole, ale nad nim pary w fazie lotnej) a więc większe ciśnienie. Pompa ma podać płynny gaz pod ciśnieniem większym niż w naszym zbiorniku plus opory zaworów w wielozaworze. Albo wydoli i napełni, albo da za wygraną i się zatrzyma.
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.

west26
Posty: 951
Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
Lokalizacja: Milicz
Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
Postawił flaszek: 15
Dostał flaszek: 16

Post autor: west26 » 22 lip 2016 08:21 am

I po opisie M. wszystko staje się jasne. :light:
Na innych forach czytałem, że wielu kierowców wozi ze sobą gumowe młotki :O ( wyposażeni w nie też są niektórzy pompiarze :O :O ) i w razie problemów z tankowaniem :devil: naparzają po butli owym młotkiem :/ . Podobno pomaga :P . Więc przyczyną też najprawdopodobniej może być wielozawór.
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )

verbea
Posty: 1353
Rejestracja: 03 mar 2012 07:20 pm
Lokalizacja:
Samochód:

Post autor: verbea » 24 lip 2016 10:31 am


ODPOWIEDZ

Wróć do „LPG regulacja użytkowanie spalanie”