Strona 1 z 1

Tankowanie LPG a wysoka temperatura na zewnątrz

: 21 lip 2016 10:52 am
autor: derbeste
Witam,

zastanawiam się nad problemem, który mnie spotkał: Wyjazd na urlop - trasa do zrobienia ponad 1000 km. Na dworze upal (ponad 30 stopni). Bak LPG pusty - zajeżdżam na stacje -i wchodzi mi tylko około 30 litrów (full wchodzi ponad 60). OK może pompa słaba - jadę dalej - kolejna próba - znów wchodzi tylko kilkanaście litrów. Wyjeżdżam bak do zera, granica - wchodzi 10 litrów. Pokonuje ponad 500 km na benzynie (oj boli). Wjeżdżam do Italii - góry, deszcz, temperatura ok 18 stopni. Zajeżdżam na stacje LPG (a w zasadzie GPL). Wchodzi 60 litrów bez problemu. Jestem skonfundowany.

: 21 lip 2016 12:00 pm
autor: west26
Najprawdopodobniej wysoka temperatura jest tego przyczyną. U mnie na BP w wysokiej temperaturze w ogóle nie da się zatankować lpg. Na innej stacji tankowanie gazu do pełna trwa ze 20 minut albo lepiej i też nie dobija do końca.

: 21 lip 2016 12:37 pm
autor: fala76
Miałem przypadek tankowania lpg w Czarnogórze i na większości stacji tankowalem po kilka litrów, natomiast w Chorwacji nigdy nie było problemu z tankowaniem do pełna także sama temperatura może i ma wpływ ale nie aż taki. Albo pompa słaba albo mało gazu w dystrybutorze to było głównym powodem.

: 21 lip 2016 01:14 pm
autor: derbeste
fala76 pisze:. Albo pompa słaba albo mało gazu w dystrybutorze to było głównym powodem.
No tak tylko 3 stacje (Lotos, Statoil, BP) nie dały rady. Za duży zbieg okolicznosci żeby mieli słabe pompy lub mało gazu. Nie jestem fizykiem ale może wysoka temp. powoduje zbyt duże ciśnienie w zbiorniku. Hmmm

: 21 lip 2016 01:43 pm
autor: bywalec
Ja też tak miałem w Czechach i Austrii - wchodziło połowę zbiornika. We Włoszech i Francji raz było mało, raz OK. Temperatura przy tankowaniach podobna 25-30 st. C.

: 21 lip 2016 01:54 pm
autor: mpspycha
west26 pisze:Najprawdopodobniej wysoka temperatura jest tego przyczyną
owszem temperatura ma wpływ na ilość tankowanego gazu, ale nie aż taki
racjonalne różnice spowodowane wahaniami temperatury to rząd 10-15% pojemności zbiornika. Miałem podobne objawy na początku użytkowania auta z LPG - na różnych stacjach wchodziło do zbiornika od 17 do 45l LPG. Po regulacji zaworów przy butli problem zniknął i już się nie pojawił i od tej pory do pustej butli 72l wchodziło w zależności od stacji i temperatury zewn od 60 - 68l LPG, tak że sprawdził bym ustawienia i stan zaworów przy butli

: 21 lip 2016 02:58 pm
autor: west26
mpspycha pisze: sprawdził bym ustawienia i stan zaworów przy butli
Masz rację co do tych zaworów. Ale dystrybutory na stacjach też nabijają różnie. Na Bp u mnie pompiarz powiedział , że przez słabą pompę w gorące dni mają problemy z tankowaniem i ok 60-70 % klientów nie może zatankować gazu.

: 21 lip 2016 03:30 pm
autor: mpspycha
west26 pisze:że przez słabą pompę w gorące dni mają problemy z tankowaniem
stan techniczny dystrybutora oczywiście też może być problemem
ale nie chce mi się wierzyć że na wszystkich, czy chociaż kilku kolejnych stacjach :/ ;)

: 21 lip 2016 04:46 pm
autor: west26
Ale jak widać nie jest to przypadek jednostki tylko kilku osób. Więc dlaczego na jednej stacji nie możemy zatankować wcale lub kilkanaście litrów mniej, a na drugiej dobijemy do końca ?

: 21 lip 2016 04:51 pm
autor: jarek
zauważcie panowie gdzie są zbiorniki z gazem koło stacji bo na pewno stoją w słoneczku, pracownik stacji dobry mój kolega wytłumaczył mi to że w ostrym upale gaż zmienia swoją objętość i mniej go wejdzie do butli poprostu czysta fizyka mi wklepali 36l na upale i więcej nie chciało wejść, dwa dni później weszło 61 tak jak zawsze .

: 21 lip 2016 05:02 pm
autor: west26
Przytoczone z forum Jeepa:


Tez mam ten problem latem... ostatnio tak juz sie wkurzylem ze przy servisie filtrow poprosilem w serwisie o wymiane wielozaworu (tak sie nazywa w polskiej nomenklaturze to cudo do tankowania i poboru gazu z butli) a jako ze byl na gwarancji to nic nie zaplacilem. Jednak panowie z sewisu nic nie wykryli aby zle dzialal. A z zaworami przelewowymi na stacjach tak niestety jest, dystrybutory przechodza atesty ale nikt nie sprawdza czy zawor przelewowy pelniacy rowniez funkcje zaworu bezpieczenstwa trzyma...a nie trzyma. wiec latem pompa pracuje a gaz juz nie plynie bo cisnienia sie wyrownuja i przelewowka na pompie na dystrybutorze sie otwiera i pracuje w petli nic nie podajac. Stan pomp na naszych stacjach w calym Katolandzie jest coraz gorszy, niedlugo nie zatankujemy nawet glupich 60 litrow... Chyba trzeba zaczc sie modlicSmile

Więc jak widać problemem są chyba dystrybutory :P

: 21 lip 2016 05:21 pm
autor: mpspycha
west26 pisze:Więc jak widać problemem są chyba dystrybutory :P
w niektórych przypadkach na pewno, a ja widocznie miałem szczęście że przez 2.5 roku na taki nie trafiłem, i to całkiem przypadkiem od momentu przeregulowania zaworów :O ,
bo przedtem spotykałem takie stacje co chwilę :P :mrgreen: :mrgreen:

: 21 lip 2016 06:26 pm
autor: verbea
Raz miałem taki sam problem. W 2015 roku będąc na wakacjach we Włoszech nie mogłem zatankować do pustego zbiornika. Na zewnątrz termometry autostradowe pokazywały ponad 40 stopni. Metoda była taka że tankowałem zawsze rano jak było chłodno (około 30 stopni):)
Pozdrawiam

: 21 lip 2016 07:27 pm
autor: M.
jarek pisze:w ostrym upale gaż zmienia swoją objętość i mniej go wejdzie do butli poprostu czysta fizyka
Jak by to powiedzieć.
Gaz jest w zbiorniku na stacji. Zbiornik ma swoją objętość. Fizyka mówi że gaz wypełnia zamkniętą przestrzeń w całej objętości. A objętość zbiornika LPG nie zmienia się (zauważalnie i odczuwalnie) wraz ze zmianą temperatury otoczenia.
Wniosek? Gaz nie zmienia swojej objętości pod wpływem temperatury.
Dokładniej rzecz ujmując handlowy LPG jest w stanie ciekłym. W fazę lotną przechodzi albo na skutek rozprężenia - patrz parownik. Parownik dodatkowo wymaga podgrzania, bo reakcja rozprężenia i przejścia ciekłego gazu w fazę lotną ma charakter endotermiczny - pochłania ciepło z otoczenia - gdyby nie było podgrzewania układ by zwyczajnie zamarzł.
A wracając do problemu. Gorąco wokół, nagrzany gaz (podstawowo płynny na dole, ale nad nim pary w fazie lotnej) a więc większe ciśnienie. Pompa ma podać płynny gaz pod ciśnieniem większym niż w naszym zbiorniku plus opory zaworów w wielozaworze. Albo wydoli i napełni, albo da za wygraną i się zatrzyma.

: 22 lip 2016 08:21 am
autor: west26
I po opisie M. wszystko staje się jasne. :light:
Na innych forach czytałem, że wielu kierowców wozi ze sobą gumowe młotki :O ( wyposażeni w nie też są niektórzy pompiarze :O :O ) i w razie problemów z tankowaniem :devil: naparzają po butli owym młotkiem :/ . Podobno pomaga :P . Więc przyczyną też najprawdopodobniej może być wielozawór.

: 24 lip 2016 10:31 am
autor: verbea