Nowa, ciekawa instalacja LPG STAG 500 DIS
-
- Posty: 951
- Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
- Lokalizacja: Milicz
- Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
- Postawił flaszek: 15
- Dostał flaszek: 16
Nowa, ciekawa instalacja LPG STAG 500 DIS
STAG 500 DIS jest na tyle nowatorskim rozwiązaniem, że AC S.A. zdecydowała się na jego opatentowanie. Zupełnie nowy typ myślenia o zasilaniu jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny, będący rozwinięciem systemów VI generacji eliminuje ich niedoskonałości związane z wykorzystaniem do podnoszenia ciśnienia LPG benzynowej pompy wysokiego ciśnienia. STAG 500.4 DIS jej nie używa. Pompa jest w czasie pracy na LPG wyłączana.
Wyeliminowanie z instalacji gazowej benzynowej pompy wysokiego ciśnienia jest podyktowane dość trudnym jej przystosowaniem do przetłaczania LPG, co często było niemożliwe do wykonania w warunkach warsztatowych. Taką pompę trzeba wysłać do producenta instalacji w celu jej przerobienia.
Schemat instalacji STAG 500.4 DIS
fot. AC S.A.
Jak widać na schemacie instalacji STAG 500.4 DIS większość jej elementów stanowią znane instalatorom komponenty (elektrozawór gazowy, reduktor, filtr fazy gazowej, listwa wtryskowa, czujnik ciśnienia i temperatury LPG). Dodatkowymi elementami są 2 zewnętrzne pompy LPG. Montaż jest zatem bardzo zbliżony do procesu instalacji systemu IV generacji
Dodatkowo wyeliminowanie jej użycia w gazowym układzie zasilania powoduje, że nie występują problemy z odparowaniem w niej ciekłego LPG, co momentalnie odbija się na pracy silnika, powodując natychmiastowe jego zgaśnięcie.
Jak zatem poradzili sobie konstruktorzy AC S.A.?
Wykorzystali zewnętrzne pompy LPG, wchodzące w skład zestawu montażowego instalacji STAG 500.4 DIS. Zastosowano 2 pompy połączone szeregowo, które są w stanie wytworzyć ciśnienie rzędu 20 bar. LPG w stanie ciekłym jest pod takim ciśnieniem przetłaczane do trójnika, z którego część paliwa gazowego jest kierowane do listwy wtryskiwaczy benzynowych (z pominięciem wysokociśnieniowej pompy benzyny), a część do reduktora-parownika i dalej do listwy wtryskowej LPG w stanie gazowym.
System wykorzystuje zatem wtrysk LPG w fazie ciekłej przez wtryskiwacze benzynowe (podobnie jak w systemach VI generacji) oraz dodatkowo wtrysk LPG w fazie gazowej do poszczególnych kanałów kolektora dolotowego (jak w instalacjach IV generacji). Wtrysk fazy ciekłej stanowi około 30% całkowitej dawki paliwa. Resztę (70%) pokrywa wtrysk LPG w fazie gazowej.
Instalacja STAG 500.4 DIS wykorzystuje większość typowych komponentów stosowanych w gazowych układach zasilania dotychczas oferowanych przez AC S.A. (reduktor, wtryskiwacze, elektrozawory). System pracuje na standardowych i tanich zbiornikach, a sam wielozawór różni się od tradycyjnego dodatkowym króćcem powrotu paliwa.
W systemie STAG 500.4 DIS zmieszane paliwa (benzyna i LPG mieszają się fazie przełączania) nie trafiają do zbiornika, ponieważ przewód powrotny jest otwierany dopiero po wypaleniu w silniku wymieszanych paliw.
Najważniejsze jest jednak to, że system jest w pełni uniwersalny (nie dedykowany), a jego strojenie jest analogiczne jak w przypadku instalacji Q-generacji (z wykorzystaniem mnożnika).
STAG 500.4 DIS może być także stosowany w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w których zastosowano dodatkowe wtryskiwacze benzynowe w kolektorze dolotowym, obniżające emisję w czasie dochodzenia silnika do stanu równowagi cieplnej i w zakresie obciążeń częściowych. Efektem ubocznym działania tych wtryskiwaczy jest utrzymywanie w czystości kanałów dolotowych. Benzyna usuwa niespalone cząstki oleju. Podobny efekt uboczny zapewniają także umieszczone w kanałach dolotowych wtryskiwacze LPG, co potwierdzają doświadczenia z eksploatacji systemu STAG 400 DPI.
System jest łatwy w serwisowaniu z uwagi na zastosowanie zewnętrznych pomp LPG, co jednak w mniejszych samochodach może być pewną niedogodnością z uwagi na brak miejsca.
Równolegle z systemem STAG 500.4 DIS firma AC S.A. pracowała nad instalacją VI generacji, w której pełna dawka LPG była kierowana wprost do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe. Zwyciężyła jednak koncepcja bezpośrednio-pośredniego systemu wtrysku, którego realizacja w praktyce jest o wiele prostsza i tańsza. Montaż systemu STAG 500.4 DIS praktycznie nie różni się od montażu tradycyjnej instalacji gazowej. Dodatkową czynnością jest wykonanie połączenia magistrali LPG z pompą wysokiego ciśnienia benzyny, co pozwala na zamianę paliw w benzynowej szynie wtryskowej na LPG oraz jej odseparowanie od układu benzynowego po przełączeniu na zasilanie gazowe. ( źródło : gazeo.pl )
Wyeliminowanie z instalacji gazowej benzynowej pompy wysokiego ciśnienia jest podyktowane dość trudnym jej przystosowaniem do przetłaczania LPG, co często było niemożliwe do wykonania w warunkach warsztatowych. Taką pompę trzeba wysłać do producenta instalacji w celu jej przerobienia.
Schemat instalacji STAG 500.4 DIS
fot. AC S.A.
Jak widać na schemacie instalacji STAG 500.4 DIS większość jej elementów stanowią znane instalatorom komponenty (elektrozawór gazowy, reduktor, filtr fazy gazowej, listwa wtryskowa, czujnik ciśnienia i temperatury LPG). Dodatkowymi elementami są 2 zewnętrzne pompy LPG. Montaż jest zatem bardzo zbliżony do procesu instalacji systemu IV generacji
Dodatkowo wyeliminowanie jej użycia w gazowym układzie zasilania powoduje, że nie występują problemy z odparowaniem w niej ciekłego LPG, co momentalnie odbija się na pracy silnika, powodując natychmiastowe jego zgaśnięcie.
Jak zatem poradzili sobie konstruktorzy AC S.A.?
Wykorzystali zewnętrzne pompy LPG, wchodzące w skład zestawu montażowego instalacji STAG 500.4 DIS. Zastosowano 2 pompy połączone szeregowo, które są w stanie wytworzyć ciśnienie rzędu 20 bar. LPG w stanie ciekłym jest pod takim ciśnieniem przetłaczane do trójnika, z którego część paliwa gazowego jest kierowane do listwy wtryskiwaczy benzynowych (z pominięciem wysokociśnieniowej pompy benzyny), a część do reduktora-parownika i dalej do listwy wtryskowej LPG w stanie gazowym.
System wykorzystuje zatem wtrysk LPG w fazie ciekłej przez wtryskiwacze benzynowe (podobnie jak w systemach VI generacji) oraz dodatkowo wtrysk LPG w fazie gazowej do poszczególnych kanałów kolektora dolotowego (jak w instalacjach IV generacji). Wtrysk fazy ciekłej stanowi około 30% całkowitej dawki paliwa. Resztę (70%) pokrywa wtrysk LPG w fazie gazowej.
Instalacja STAG 500.4 DIS wykorzystuje większość typowych komponentów stosowanych w gazowych układach zasilania dotychczas oferowanych przez AC S.A. (reduktor, wtryskiwacze, elektrozawory). System pracuje na standardowych i tanich zbiornikach, a sam wielozawór różni się od tradycyjnego dodatkowym króćcem powrotu paliwa.
W systemie STAG 500.4 DIS zmieszane paliwa (benzyna i LPG mieszają się fazie przełączania) nie trafiają do zbiornika, ponieważ przewód powrotny jest otwierany dopiero po wypaleniu w silniku wymieszanych paliw.
Najważniejsze jest jednak to, że system jest w pełni uniwersalny (nie dedykowany), a jego strojenie jest analogiczne jak w przypadku instalacji Q-generacji (z wykorzystaniem mnożnika).
STAG 500.4 DIS może być także stosowany w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w których zastosowano dodatkowe wtryskiwacze benzynowe w kolektorze dolotowym, obniżające emisję w czasie dochodzenia silnika do stanu równowagi cieplnej i w zakresie obciążeń częściowych. Efektem ubocznym działania tych wtryskiwaczy jest utrzymywanie w czystości kanałów dolotowych. Benzyna usuwa niespalone cząstki oleju. Podobny efekt uboczny zapewniają także umieszczone w kanałach dolotowych wtryskiwacze LPG, co potwierdzają doświadczenia z eksploatacji systemu STAG 400 DPI.
System jest łatwy w serwisowaniu z uwagi na zastosowanie zewnętrznych pomp LPG, co jednak w mniejszych samochodach może być pewną niedogodnością z uwagi na brak miejsca.
Równolegle z systemem STAG 500.4 DIS firma AC S.A. pracowała nad instalacją VI generacji, w której pełna dawka LPG była kierowana wprost do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe. Zwyciężyła jednak koncepcja bezpośrednio-pośredniego systemu wtrysku, którego realizacja w praktyce jest o wiele prostsza i tańsza. Montaż systemu STAG 500.4 DIS praktycznie nie różni się od montażu tradycyjnej instalacji gazowej. Dodatkową czynnością jest wykonanie połączenia magistrali LPG z pompą wysokiego ciśnienia benzyny, co pozwala na zamianę paliw w benzynowej szynie wtryskowej na LPG oraz jej odseparowanie od układu benzynowego po przełączeniu na zasilanie gazowe. ( źródło : gazeo.pl )
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )
- M.
- Posty: 4979
- Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
- Postawił flaszek: 39
- Dostał flaszek: 60
No i okaże się że jeśli dobry to nikt inny nie będzie mógł robić podobnie. To jak z opatentowaniem niebieskiej tabletki. Tworzenie monopolu...west26 pisze:całkowicie nowy system opatentowany przez STAG-a
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.
-
- Posty: 951
- Rejestracja: 19 lip 2015 12:06 am
- Lokalizacja: Milicz
- Samochód: Hyundai Santa Fe 2.7 AWD aut.
- Postawił flaszek: 15
- Dostał flaszek: 16
M., tabletki opatentowane a na świecie produkcja podobnych ( lub nawet lepszych ) idzie pełną parą. Ktoś coś zmieni i już gotowe.
lutek34, to nie jest instalacja dedykowana. Można będzie ją założyć w prawie każdym silniku. Najważniejszą kwestią będzie cena ( podobno dla silnika 4- cylindrowego poniżej 6000 zł. )
lutek34, to nie jest instalacja dedykowana. Można będzie ją założyć w prawie każdym silniku. Najważniejszą kwestią będzie cena ( podobno dla silnika 4- cylindrowego poniżej 6000 zł. )
Nie każdy facet z widłami to Posejdon : )
-
- Posty: 412
- Rejestracja: 08 sty 2015 02:00 pm
- Lokalizacja: Czchów
- Samochód: 300C 5,7 HEMI LPG
- Postawił flaszek: 1
- Dostał flaszek: 2
Wygląda na to że instalacja w przeciwieństwie do np Vialle będzie też opłacalna w autach używanych. Z tego co czytałem to w tamtych instalacjach (vialle, prins) pompę wymienią nam na przerobioną tylko w przypadku znikomego przebiegu, w innym wypadku dochodzi jeszcze koszt nowej pompy i sens finansowy przeróbki mocno się oddala.
Sumienie nie powstrzymuje od grzechów, przeszkadza tylko cieszyć się nimi.
- lutek34
- Posty: 1317
- Rejestracja: 13 lip 2014 10:52 am
- Lokalizacja: Krosno
- Samochód:
- Dostał flaszek: 7
west26, jesteśmy na forum samochodu Pacifica, gdzie dobrze dobrana i zamontowana sekwencja jest w 100% wystarczająca, to po co zakrzątać sobie głowę wynalazkami gdzie jest znacznie więcej komponentów, które mogą się spieprzyć a mocy silnikowi nie dodadzą. To jest głównie skierowane do silników FSI, gdzie sekwencji nie można zainstalować.
Były dwie Pace 3.5l i 4.0l a teraz jest '08 Subaru Tribeca H6 3.6l+LPG BRC P&D Plus
www.posadzkizywiczne.eu
auto laweta Krosno Rzeszów Dębica 501 705 816
www.posadzkizywiczne.eu
auto laweta Krosno Rzeszów Dębica 501 705 816
- M.
- Posty: 4979
- Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
- Postawił flaszek: 39
- Dostał flaszek: 60
lutek34,
Hmmm
mamy swobodę wypowiedzi.
Nadaje się czy też nie - czas pokaże. Ja traktuję temat ogólno-rozwojowo i chwała Sebkowi, że pokazuje nowinki.
Gdyby tak się nie działo pewnie siedzielibyśmy dalej na drzewach a Packi miałyby nie sekwencję a I generację na śrubokręt.
Gdybym dziś miał Pacę kombinowałbym nad wtryskiem ciekłego LPG czyli nad V generacją - w Pacy by się dało. Niestety obecne auto ma sa duży silnik i pompy LPG V generacji nijak by nie wydoliły.
Hmmm
mamy swobodę wypowiedzi.
Nadaje się czy też nie - czas pokaże. Ja traktuję temat ogólno-rozwojowo i chwała Sebkowi, że pokazuje nowinki.
Gdyby tak się nie działo pewnie siedzielibyśmy dalej na drzewach a Packi miałyby nie sekwencję a I generację na śrubokręt.
Gdybym dziś miał Pacę kombinowałbym nad wtryskiem ciekłego LPG czyli nad V generacją - w Pacy by się dało. Niestety obecne auto ma sa duży silnik i pompy LPG V generacji nijak by nie wydoliły.
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.