Wątek będzie aktualizowany z uwagi na obszerność tematu.
Post jest odpowiedzią na pytanie czy można samemu skasować błędy.
W roku 1955 została wypowiedziana wojna nadmiernej i nie kontrolowanej emisji spalin, które miały wpływ na atmosferę normy przekazane producentom pojazdów odnoszące się do emisji zanieczyszcze? z pojazdów były na ogół ignorowane do 1988, kiedy Society of Automotive Engineers (SAE) oraz Air Resources Board (ARB) wprowadziło normy kontroli emisji spalin.
Pierwszy standard OBD był prosty system, który monitorował czujnik tlenu (lambda), układ recyrkulacji spalin (EGR), system dystrybucji paliwa oraz modułu sterowania silnikiem (ECM) dla nadmiernej emisji. Problemem okazało się to, iż różni producenci samochodów stosowali różne rozwiązania, w związku z czym każdy producent miał swój zestaw kodów, narzędzi oraz sposoby interpretowania danych.
Dlatego też EPA (Agencji Ochrony Środowiska) rozszerzyła i uaktualniła obszerną listę procedur i standardów opartych na badaniach i normach SAE i ARB.
Ta lista została obowiązująca dla drugiej generacji diagnostyki pokładowej, OBD-II i została nakazana do wprowadzenie przez wszystkich producentów samochodów prawie każdy producent wnioskował, a otrzymanie zwolnienia z nakazu stosowania On-Board Diagnostic level 2 jest systemu diagnostyki pokładowej zgodnym ze standardem ISO i SAE. system ten ogólnie mówiąc posiadają wszystkie auta sprzedawane w:
USA po 1.01.1996,
UE po 1.01.2001
PL po 1.01.2002
diesle po 1.01.2003
w innych przypadkach posiadanie złącza 16 pin nie musi wcale oznaczać, że jest to złącze typowo diagnostyczne i może potrzebować specjalnego oprogramowania, interface itd.
Wdrażanie przez producentów samochodów standardu OBDII zaowocowało poszerzeniem ilość kontrowanych czujników i układów, zwiększając możliwości diagnostyki auta poza układ sterowania silnikiem.
Poza stosowaniem OBD-II producenci samochodów mogą stosować po 2003 jako jedyne rozwiązanie magistrale CAN Controller Area Network. od modeli z 2008 roku wszystkie pojazdy powinny standaryzować na interfejsie CAN-BUS.
Jeżeli kupimy sobie raz sprzęt do OBD będziemy mogli diagnozować auta, które są wyposażone w gniazdo OBD w części diagnostyki mającej wpływ na emisję spalin, pamiętać należy oczywiście też o CAN.
Standard OBDII wymaga zapamiętywanie błędów związanych z emisją salin i sygnalizowanie tego przez zapalenie na desce rozdzielczej kontrolki MIL lub jak kto woli Check Engine.
Wzór lampki MIL określa norma ISO 2575 stanowiąca m.in., że nie może być ona koloru czerwonego nie zawsze jest to prawdą
Kody błędu podawane są w standardowym kodzie DTC
Ostatnie pytanie dotyczyło błędu P0441
czyli z tabelki wyżej wiemy, że [P] to układ napędowy, [0] ISO/SEA], [4] zewnętrzny układ emisji spalin [41] nr błędu
Występują dwa typy usterek :
usterki związane z emisją spalin, zapalają one kontrolkę MIL po 1 wystąpieniu podczas jazdy i zapamiętywane są w "freeze frame" i pamiętają kod błędu - są to awarie poważne typu A
usterki związane z emisją spalin, zapamiętują oczekującą usterkę podczas jednego cyku jazdy, gdy błąd nie wystąpi ponownie kod usterki oczekującej może zostać skasowany, po dwukrotnym jej wystąpieniu zapamiętują "freeze frame" i kod błędu oraz zapalają kontrolkę MIL
freezeFrame:
Freeze Frame poza kodem błędu DTC pokazuje dane z czujników, jakie były w chwili wystąpienia błędu takie jak prędkość obrotowa, prędkość pojazdu, temperatura itp. jak na załączonym wyżej obrazku
Kod usterki mówi o wykrytej awarii w , najbardziej prawdopodobnym według OBDII/EOBD lokalizacji. Jak wszystko co stworzył człowiek jest zawodne, dlatego kody powinno się traktować jako wskazówki, bo w rzeczywistości uszkodzenie może być w innym miejscu.
Między innymi po to są freeze frame aby przeanalizować warunki w jakich pojawił się błąd.
Chrysler ma bardzo fajny gadżet w postaci wyświetlania kodów OBDII po zaświeceniu się kontrolki MIL .
Przekręcamy kluczyk z pozycji OFF na ON trzy razy i na wyświetlaczu przebiegu samochodu pokazuje się kod błędu lub napis PdonE, który oznajmia zako?czenie testu lub brak błędów jeżeli nie mamy przed nim innych wyświetle?.
część błędów można skasować odpinając akumulator
/zawsze odpinamy najpierw -/
no to po ..... mi coś więcej ?
wyświetlacz pokazuje tylko błędy po zapaleniu kontrolki MIL !
Posiadając odpowiedni sprzęt mamy dostęp do zamrożonych ramek, podglądu parametrów pracy silnika na bieżąco, podglądu drobnych awarii nie zapalających lampki MIL, czy takich danych jak osiągi auta.
Poza tymi pomiarami przydaje się też do samego sprawdzenia samochodu przed i po oddaniu do mechanika, zamontowaniu instalacji gazowej itp.
Do prostego skanowania wystarczy interface i komputer do tego darmowy program. Ważne aby był zgodny z protokołem komunikacji J1850 VPW , ISO 9141-2 bo taki jest w Chrysler. Interfejs oparty o kontroler ELM327 również pod innymi nazwami takimi jak: Euroscan, Multiscan czy Uniscan to koszt od 140-250 zł.
Jest tego dużo na allegro trzeba się tylko dogadać, by można było go oddać jak by nie dział, bo ludzie różne cuda wianki obiecują, a wychodzi co innego.
Interfejs współpracuje z wieloma darmowymi i komercyjnymi programami, niektóre z popularniejszych to:
ScanTool.net, EasyObd II, PCMSCAN, ScanMaster-ELM
Alternatywą dla interfejsu są skanery diagnostyczne.
Urządzenie pozwalają na diagnostykę bez użycia komputera.
Takie urządzenia nisko budżetowe pozwalają na odczyt i kasowanie błędów MIL, zazwyczaj w obrębie silnika i skrzyni biegów.
Przy chęci skanowania pozostałych układów trzeba się liczyć, że za naszą zabawkę będzie trzeba zapłacić więcej. Kupując zestaw autoenginuity otrzymujemy narzędzie, które pozwala nam na szczegółowe sprawdzenie prawie wszystkich układów samochodu. W przypadku pacifica mamy dostęp do następujących modułów: radia satelitarnego, tylnej klapy, nawigacji, pedały + fotele, klimatyzacji, wzmacniacza, abs, airbag, licznika,itp.
Oczywiście można się też zaopatrzyć w kombajny, takie jak StarScan, SnapOn,DBRIII które są dedykowane do danego producenta auta, i pozwalają na pełna diagnostykę jak i programowanie układów.
Jeżeli mamy już sprzęt to pozostaje podłączyć się i działać.
Teoretycznie występuje 8 lokalizacji złącza
Nas interesuje lokalizacja nr 2 blisko pedału hamulca pomocniczego.
Podpinamy się tam z kablem uruchamiamy program przełączamy stacyjkę na pozycję zapłon i nawiązujemy połączenie.
Większość programów ma podobny schemat funkcjonowania jest taki sam /połączenie , skanowanie , kasowanie /
Po skasowaniu błędu wyłączamy zapłon.
Kupując program, interfejs, skaner należy postępować zgodnie z jego instrukcją i procedurami dostarczonymi do zakupionego wyrobu.
Informacje maja charakter informacyjno poglądowy, miłego diagnozowania.
Przydatne linki
http://www.autoelektronikaonline.pl/
http://www.2carpros.com/
http://www.autoenginuity.com/
http://www.palmerperformance.com/
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... 4374012a86
http://www.engine-light-help.com
link do listy z kodami wersja off-line w pdf
http://rapidshare.com/files/196305979/k ... 81_d_w.PDF
OBDII MIL CHECK ENGINE co i jak
-
- Posty: 2534
- Rejestracja: 04 lip 2013 09:20 pm
- Lokalizacja: Poznań-okolica
- Samochód: DURANGO 5,7 HEMI HEV, była Pacyfica 4.0 Signature 08
- Postawił flaszek: 14
- Dostał flaszek: 16
ja kupiłem coś takiego
http://allegro.pl/elm-327-obd2-bluetoot ... 68910.html
tylko w wersji pod WiFi
plus jakieś oprogramowanie na smartfona lub tablet do wyboru
- ja mam "scanmaster -ELM" - działa bez problemu w podstawowym zakresie
http://allegro.pl/elm-327-obd2-bluetoot ... 68910.html
tylko w wersji pod WiFi
plus jakieś oprogramowanie na smartfona lub tablet do wyboru
- ja mam "scanmaster -ELM" - działa bez problemu w podstawowym zakresie
pozdrawiam Piotr
http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty
http://cprojects.pl
__________________________
Umysł jest jak spadochron
Nie działa jeśli nie jest otwarty