Strona 1 z 1

Kontrola pozomu oleju w ASB

: 22 maja 2009 10:08 am
autor: zyga
kopia z forum do szybszego odnalezienia

Prawidłowy poziom oleju a ASB (Automatycznej Skrzyni Biegów) w zależności od temperatury powinien utrzymywać się w zakreskowanym polu rozpoczynającym się i ko?czącym otworem.

Obrazek

Podczas sprawdzania poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym przynajmniej jedną minutę, a samochód powinien znajdować się na płaskim gruncie. Poziom oleju możemy sprawdzać zarówno zimnym oleju to jest przy temperaturze 27 ° C jak i przy temperaturze jego normalnej pracy to jest 82 ° C.

Temperaturę oleju można odczytać przy pomocy interfejsu diagnostycznego, lub wprowadzając sondę temperaturową, ale ma to bardziej zastosowanie przy korekcie stanu, bo znając dokładną jego temperaturę można użyć specjalnej tabeli określającej jaką ilość powinniśmy dodać lub ująć aby stan był prawidłowy.

Wraz z kontrolą oleju, ważne jest, aby sprawdzić jego stan. Gdy stwierdzimy spalony zapach, zanieczyszczenie metalem lub tarcie cząstek metalu należy go wymienić. Mówiąc po ludzku, oglądamy bagnet ,nie tylko patrzymy na bagnet ale szukamy na nim opiłków , następnie go wąchamy tu by się przydała próbka nowego oleju….. na koniec rozcieramy go między palcami.

Niski poziom oleju może powodować szereg nie domaga? ASB, między innymi zasysanie powietrza przez pompę i tłoczenie oleju wraz z pęcherzykami powietrza. Jak w każdym układzie hydraulicznym, pęcherzyki powietrza uczynią olej „gąbczastym” i jego ciśnienie będzie niższe i osiągnięte w dłuższym czasie. Nieprawidłowy jest również zbyt wysoki poziom oleju, podczas pracy ASB przy zbyt dużym wypełnieniu może doprowadzić do spienienia się oleju wynikiem czego będzie zassanie piany i podobnie jak przy niskim stanie napowietrzenie układu. W takich przypadkach, pęcherzyki powietrza mogą spowodować przegrzanie, utlenianie i tworzenie się nagarów co będzie miało wpływ na poprawną pracę zaworów, sprzęgła, i pozostałych elementów.

Ważna sprawą jest też sam bagnet, powinien chronić wnętrze ASB przed wodą i kurzem, dlatego mamy na uwadze kondycję rury prowadzącej, jej uszczelnienie do korpusu ASB jak i uszczelnienie bagnetu.

Jeśli istnieją jakiekolwiek wątpliwości co do stanu, jakości itp. powtarzamy kontrolę.
Olej jest barwiony na czerwono, w celu lepszego rozróżniania go z innymi płynami stosowanymi w pojeździe, takimi jak olej silnikowy lub płyn hamulcowy i chłodzący.
Jego czerwony kolor nie jest stały i nie jest wskaźnikiem stanu płynu. Ponieważ pracuje on w ekstremalnych warunkach jakie panują w ASB jego kolor może stać się ciemniejszy a ostatecznie zrobić się brązowy. Jest to normalne. Podobnie jego unikalny zapach może zmieniać się wraz z wiekiem dlatego ważna jest okresowa kontrola abyśmy wiedzieli co się z nim dzieje. W konsekwencji, zapach i kolor nie jest wyznacznikiem zużycia oleju a przy poprawnym działaniu ASB i regularnie przeprowadzanych kontrolach będziemy obserwować „ wygaszanie” się jego cech charakterystycznych

Obrazek

Obrazek

: 30 wrz 2009 07:19 pm
autor: GPC
"Podczas sprawdzania poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym przynajmniej jedną minutę"

Witaj, co miałeś na myśli ? Czyżby stan oleju w automacie sprawdza się na uruchomionym silniku. Czy masz na myśli minimalny czas odpalenia motoru, w celu rozrzedzenia oleju. Ja zawsze sprawdzałem stan oleju na zgaszonym silniku - ale automat to jest dopiero mój pierwszy. Poprzednie autka same manuale.

: 30 wrz 2009 08:38 pm
autor: zyga
Poziom oleju w ASB sprawdzamy na włączonym silniku w pozycji dźwigni P lub N tu warto zaglądnąć do instrukcji i sprawdzić czy jest to obojętne czy na którejś konkretnej.

A musi chodzić przynajmniej minutę alby pompa rozprowadziła go po wszystkich jej elementach, czyli odwrotnie do silnika gdzie czekamy aż wszystko ścieknie do miski olejowej.

: 01 paź 2009 09:05 am
autor: GPC
Dzięki,
tego się nie spodziewałem - postawiłem flaszkę :)

: 05 gru 2009 11:07 pm
autor: szunaj60
No tak doradzam wszystkim a sam zapomniałem o oleju w silniku dzisiaj musiałem dolać 1,5l 10W 30 na zakręcie w prawo zapaliła się na moment kontrolka z gongiem.Miałem farta że nie zatarło się coś. :mrgreen:

: 05 gru 2009 11:56 pm
autor: zyga
Szunaj dobrze sprawdziłeś i dolałeś Barbórka wczoraj a dzisiaj post o dolewaniu oleju do silnika w dziele ze skrzynią biegów :):)

: 06 gru 2009 07:01 am
autor: szrek
szunaj60, może to borygo było :mrgreen: :mrgreen:

A 1,5 litra to wlałeś ale w siebie :mrgreen: :mrgreen:


Pózniej usunę ten spam :!:

: 06 gru 2009 11:43 am
autor: szunaj60
szrek ty pijoku myślisz że jo tylko 1,5l moge :mrgreen: Jo pije tyle co nasza Pacia na 100km. ;) :evil: :!:

[ Dodano: Nie Gru 06, 2009 11:47 ]
A do auta wlałem 1,5l,zaraz zaczoł cicho bzykać :mrgreen: Dzisiaj posprawdzam wszystkie płyny

: 07 gru 2009 02:41 pm
autor: GPC
Ja też mam trochę za mały poziom w skrzyni.
Mam jeszcze oryginał zalany.
Jaki najlepiej dolać olej - co polecacie.

: 07 gru 2009 04:04 pm
autor: szunaj60
Zyga troszkę cię poprawie. :8 Poziom oleju w skrzyni mierzymy na gorącym silniku i na chodzie w pozycji P . Olej powinien być miej więcej pośrodku, między dolnymi dziurkami.A jak już mówimy o olejach to KOLEDZY sprawdzajcie poziom w silniku.Te silniki są wytrzymałe ale lubią sobie popić.Dzisiaj rozmawialem ze znajomym ,ktory prowadzi warsztat i mówił że w tym roku wymieniał w 2 Pacyficach silniki bo właściciele myśleli że starczy tylko pilnować okres wymiany i się zarżneły :mrgreen: O malo co moja byłaby 3-cia. :wink:

[ Dodano: Pon Gru 07, 2009 16:25 ]
Między górnymi dziurkami a nie dolnymi jak napisałem(ciepły olej się powiększa)

: 07 gru 2009 10:00 pm
autor: zyga
szunaj60 pisze:Zyga troszkę cię poprawie.
no ale ja chyba tak samo napisałem :)

te 4 dziurki są do dokładnego uzupełnienia oleju są takie tabelki i znając dokładną temperaturę oleju można precyzyjnie dolać aby go nie było za dużo

: 08 gru 2009 10:38 am
autor: szunaj60
Nie napisałeś na gorącym a to ważne,nie każdy ma termometr :mrgreen:

: 08 gru 2009 10:44 am
autor: zyga
po 2 minutach pracy jest już za gorący :)
ale faktycznie można sobie nastukać do głowy, że na gorącym silniku i 2 zakres nie będzie trzeba pamiętać :)

: 04 wrz 2016 10:21 am
autor: Szymon
Proszę się nie śmiać, ale przy moim silniku 4.0 nie mogę namierzyć bagnetu od ASB. Patrzę na zdjęcie zygi i nie mam takiego bagnetu, to jest przy akumulatorze gdzieś? Mam natomiast czarną nakrętkę z napisem Dealer Only coś tam. Odkręciłem ją, ale to jest sam kapsel. A gdzie bagnet do pomiaru?

: 04 wrz 2016 11:34 am
autor: mpspycha
Szymon pisze:ale przy moim silniku 4.0 nie mogę namierzyć bagnetu od ASB. Patrzę na zdjęcie zygi i nie mam takiego bagnetu
w 4.0 nie ma bagnetu
Szymon pisze:Mam natomiast czarną nakrętkę z napisem Dealer Only coś tam
to jest właśnie otwór/rurka rewizyjna w którą wkładasz bagnet
Szymon pisze:A gdzie bagnet do pomiaru?
bagnet - zrób to sam - możesz wykorzystać ten od silnika, odczyty wg wykresu

viewtopic.php?t=3823

: 04 wrz 2016 11:36 am
autor: Jędrek
Szymon pisze:Odkręciłem ją, ale to jest sam kapsel. A gdzie bagnet do pomiaru?
Kolego , w tej jak Twoja wersji , NIE MA BAGNETU do pomiaru poziomu oleju w ASB.
Szymon pisze:Mam natomiast czarną nakrętkę z napisem Dealer Only coś tam.
Tam właśnie w serwisie wkładają bagnet . Ja sobie takowy dokupiłem na allegro i OK .

http://allegro.pl/bagnet-miarka-skrzyni ... 77877.html