Kontrola pozomu oleju w ASB
: 22 maja 2009 10:08 am
kopia z forum do szybszego odnalezienia
Prawidłowy poziom oleju a ASB (Automatycznej Skrzyni Biegów) w zależności od temperatury powinien utrzymywać się w zakreskowanym polu rozpoczynającym się i ko?czącym otworem.
Podczas sprawdzania poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym przynajmniej jedną minutę, a samochód powinien znajdować się na płaskim gruncie. Poziom oleju możemy sprawdzać zarówno zimnym oleju to jest przy temperaturze 27 Ă° C jak i przy temperaturze jego normalnej pracy to jest 82 Ă° C.
Temperaturę oleju można odczytać przy pomocy interfejsu diagnostycznego, lub wprowadzając sondę temperaturową, ale ma to bardziej zastosowanie przy korekcie stanu, bo znając dokładną jego temperaturę można użyć specjalnej tabeli określającej jaką ilość powinniśmy dodać lub ująć aby stan był prawidłowy.
Wraz z kontrolą oleju, ważne jest, aby sprawdzić jego stan. Gdy stwierdzimy spalony zapach, zanieczyszczenie metalem lub tarcie cząstek metalu należy go wymienić. Mówiąc po ludzku, oglądamy bagnet ,nie tylko patrzymy na bagnet ale szukamy na nim opiłków , następnie go wąchamy tu by się przydała próbka nowego oleju….. na koniec rozcieramy go między palcami.
Niski poziom oleju może powodować szereg nie domaga? ASB, między innymi zasysanie powietrza przez pompę i tłoczenie oleju wraz z pęcherzykami powietrza. Jak w każdym układzie hydraulicznym, pęcherzyki powietrza uczynią olej „gąbczastym” i jego ciśnienie będzie niższe i osiągnięte w dłuższym czasie. Nieprawidłowy jest również zbyt wysoki poziom oleju, podczas pracy ASB przy zbyt dużym wypełnieniu może doprowadzić do spienienia się oleju wynikiem czego będzie zassanie piany i podobnie jak przy niskim stanie napowietrzenie układu. W takich przypadkach, pęcherzyki powietrza mogą spowodować przegrzanie, utlenianie i tworzenie się nagarów co będzie miało wpływ na poprawną pracę zaworów, sprzęgła, i pozostałych elementów.
Ważna sprawą jest też sam bagnet, powinien chronić wnętrze ASB przed wodą i kurzem, dlatego mamy na uwadze kondycję rury prowadzącej, jej uszczelnienie do korpusu ASB jak i uszczelnienie bagnetu.
Jeśli istnieją jakiekolwiek wątpliwości co do stanu, jakości itp. powtarzamy kontrolę.
Olej jest barwiony na czerwono, w celu lepszego rozróżniania go z innymi płynami stosowanymi w pojeździe, takimi jak olej silnikowy lub płyn hamulcowy i chłodzący.
Jego czerwony kolor nie jest stały i nie jest wskaźnikiem stanu płynu. Ponieważ pracuje on w ekstremalnych warunkach jakie panują w ASB jego kolor może stać się ciemniejszy a ostatecznie zrobić się brązowy. Jest to normalne. Podobnie jego unikalny zapach może zmieniać się wraz z wiekiem dlatego ważna jest okresowa kontrola abyśmy wiedzieli co się z nim dzieje. W konsekwencji, zapach i kolor nie jest wyznacznikiem zużycia oleju a przy poprawnym działaniu ASB i regularnie przeprowadzanych kontrolach będziemy obserwować „ wygaszanie” się jego cech charakterystycznych
Prawidłowy poziom oleju a ASB (Automatycznej Skrzyni Biegów) w zależności od temperatury powinien utrzymywać się w zakreskowanym polu rozpoczynającym się i ko?czącym otworem.
Podczas sprawdzania poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym przynajmniej jedną minutę, a samochód powinien znajdować się na płaskim gruncie. Poziom oleju możemy sprawdzać zarówno zimnym oleju to jest przy temperaturze 27 Ă° C jak i przy temperaturze jego normalnej pracy to jest 82 Ă° C.
Temperaturę oleju można odczytać przy pomocy interfejsu diagnostycznego, lub wprowadzając sondę temperaturową, ale ma to bardziej zastosowanie przy korekcie stanu, bo znając dokładną jego temperaturę można użyć specjalnej tabeli określającej jaką ilość powinniśmy dodać lub ująć aby stan był prawidłowy.
Wraz z kontrolą oleju, ważne jest, aby sprawdzić jego stan. Gdy stwierdzimy spalony zapach, zanieczyszczenie metalem lub tarcie cząstek metalu należy go wymienić. Mówiąc po ludzku, oglądamy bagnet ,nie tylko patrzymy na bagnet ale szukamy na nim opiłków , następnie go wąchamy tu by się przydała próbka nowego oleju….. na koniec rozcieramy go między palcami.
Niski poziom oleju może powodować szereg nie domaga? ASB, między innymi zasysanie powietrza przez pompę i tłoczenie oleju wraz z pęcherzykami powietrza. Jak w każdym układzie hydraulicznym, pęcherzyki powietrza uczynią olej „gąbczastym” i jego ciśnienie będzie niższe i osiągnięte w dłuższym czasie. Nieprawidłowy jest również zbyt wysoki poziom oleju, podczas pracy ASB przy zbyt dużym wypełnieniu może doprowadzić do spienienia się oleju wynikiem czego będzie zassanie piany i podobnie jak przy niskim stanie napowietrzenie układu. W takich przypadkach, pęcherzyki powietrza mogą spowodować przegrzanie, utlenianie i tworzenie się nagarów co będzie miało wpływ na poprawną pracę zaworów, sprzęgła, i pozostałych elementów.
Ważna sprawą jest też sam bagnet, powinien chronić wnętrze ASB przed wodą i kurzem, dlatego mamy na uwadze kondycję rury prowadzącej, jej uszczelnienie do korpusu ASB jak i uszczelnienie bagnetu.
Jeśli istnieją jakiekolwiek wątpliwości co do stanu, jakości itp. powtarzamy kontrolę.
Olej jest barwiony na czerwono, w celu lepszego rozróżniania go z innymi płynami stosowanymi w pojeździe, takimi jak olej silnikowy lub płyn hamulcowy i chłodzący.
Jego czerwony kolor nie jest stały i nie jest wskaźnikiem stanu płynu. Ponieważ pracuje on w ekstremalnych warunkach jakie panują w ASB jego kolor może stać się ciemniejszy a ostatecznie zrobić się brązowy. Jest to normalne. Podobnie jego unikalny zapach może zmieniać się wraz z wiekiem dlatego ważna jest okresowa kontrola abyśmy wiedzieli co się z nim dzieje. W konsekwencji, zapach i kolor nie jest wyznacznikiem zużycia oleju a przy poprawnym działaniu ASB i regularnie przeprowadzanych kontrolach będziemy obserwować „ wygaszanie” się jego cech charakterystycznych