EVAP
Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Valve*
Zawór pochłaniacza par paliwa.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niniejszy tekst powstał na potrzeby forum, a w jego napisaniu umocniło mnie jak kiedyś przeczytałem na jakimś forum takie oto pytanie i odpowiedź do niego :
.... czy możliwe, że wkład aktywnego węgla uległ uszkodzeniu w trakcie transportu morskiego..?
...jak go transportowano przy samym dnie to mógł trochę mułu zaciągnac ,a jak po płyciźnie to się raczej planktonem zapchał...
wszystkie fotki są mojego autorstwa, rysunki wykonał Widlak, tekst jest napisany na podstawie dostępnych materiałów w sieci, posiadanej wiedzy, oraz uwag znajomych, powstał na potrzeby Forum Chrysler Pacifica i dlatego proszę nie publikować go poza tym forum.
- Widlak wielkie dzięki za rysunki !!!
Do sprawy podeszliśmy w rzetelny sposób, ale nie wykluczone, że w opisie są jakieś błędy dlatego jeśli macie inną widzę to proszę się nią podzielić, a w miarę jej poszerzania opis będzie się rozwijał.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
EVAP jest prostym wynalazkiem zmniejszającym zatrucie środowiska , zapobiega on przedostawaniu się węglowodorów z układu paliwowego do atmosfery, opary gromadzone są w „evap carnister” jest to zazwyczaj plastikowa puszka wypełniona aktywnym węglem, który posiada dużą powierzchnię w przeliczeniu na jednostkę masy 500ÄË2500 m²/g.
Link do zasobów wikipedia gdzie można zobaczyć jak wygląda węgiel aktywowany.
System etap rozwijał się wraz z rozwojem motoryzacji proste układy są stosowane od dawna
Węgiel aktywny ma zdolność absorpcji par paliwa, jego i tak wielka powierzchnia ma ograniczoną wielkość, dlatego aby umożliwić odprowadzenie nagromadzonych par, doprowadza się świeże powietrze do evap karnister, które dzięki wytwarzającemu się podciśnieniu w kolektorze dolotowym porywa paliwo z pochłaniacza i dostarcza je do korektora dolotowego, skąd jako mieszanka paliwa z powietrzem jest ponownie spalana. W skrócie można powiedzieć ze transport oparów działa na takiej samej zasadzie jak odkurzacz. Wielkość evap karnister dobierana jest tak aby poczynając od biegu jałowego do momentu uzyskania pełnej mocy, otrzymać możliwie duży przepływ powietrza regenerującego. Na biegu jałowym występuje największa różnica między ciśnieniem w kolektorze dolotowym a ciśnieniem otoczenia co wymusza ograniczenie przepływu przez pochłaniacz ilości świeżego powietrza. Wraz ze wzrostem otwarcia przepustnicy różnica się zmniejsza co pozwala na zwiększenie ilości powietrza przechodzącego przez pochłaniacz.
Regulacja przepływu powietrza przez pochłaniacz realizowana jest przez elektrozawór, elektroniczny system sterowania na podstawie dany z czujników steruje zaworem poprzez zmianę charakterystyki jego otwierania się, regulując ilość powietrza przepływającego przez pochłaniacz.
Między punktem C-D zawór jest zamknięty, jego otwarcie następuje w punkcie D kiedy moduł kontrolny ustali, ze wypuszczona ilość oparów jest prawidłowa następuje odcięcie zasilania i zamknięcie zaworu. W cewce elektrozaworu istnieje pewna ilość zachowanej energii, zatem generowana jest duża wsteczna siła napędowa (EMF), która powoduje duży skok napięcia w punkcie E.
a cały oscylogram pracy elektrozaworu przedstawia się tak
gdzie V to napięcie a T to czas
Nad prawidłową pracą tego układu czuwa moduł kontrolny wykrywający nieszczelności w całym układzie równym i większym niż średnia otworu fi 0,5mm, oraz wykrywanie braku przepływu oparów paliwa. Kontrola szczelności realizowana jest przez rozpoznanie spadku podciśnienia lub wzroście nadciśnienia w danym układzie.
Schemat układu kontrolnego.
Aby system zadziałał poprawnie muszą być spełnione następujące warunki:
- HO2S * kontrola właściwa bez błędów.
- IAT** pokazuje temperaturę 4,4 Ă°C – 54,4Ă°C (40 Ă°F- 130Ă°F)
- Obciążeniu silnika pomiędzy 15% a 45%
- Prędkość pojazdu między 48 km/h - 112km/h (30 mil/h - 70 mil/h)
- Czas na biegu jałowym = 10 sekund
- Czas obiegu paliwa w pętli: co najmniej 60 sekund
- Wytworzone podciśnienie w kolektorze: 135.0758 Milibar (4 in Hg)
**IAT (Temperatura powietrza wchodzącego)
Układ evap w Pacifica jest znacznie bardziej zawansowany niż te prezentowane wyżej ale zasada jego działania jest taka sama.
SCHEMAT EVAP PACIFICA
Niedomagania i nieszczelności układu etap, są stale monitorowane, w przypadku awarii monitowane są następującymi rodzajami błędów.
- P0440 Układ odprowadzania par paliwa - usterka
- P0441 Układ odprowadzania par paliwa - błędny przepływ oczyszczania
- P0442 Układ odprowadzania par paliwa - wykryta nieszczelność (mała)
- P0443 Układ odprowadzania par paliwa=obwód ster.zaworu oczyszcz. - usterka
- P0444 Układ odprowadzania par paliwa=obwód ster.zaworu oczyszcz. - przerwa
- P0445 Układ odprowadzania par paliwa=obwód ster.zaworu oczyszcz. - zwarcie
- P0446 Układ odprowadzania par paliwa=obwód ster.went. - usterka
- P0447 Układ odprowadzania par paliwa=obwód ster.went. - przerwa
- P0448 Układ odprowadzania par paliwa=obwód ster.went. - zwarcie
- P0449 Układ odprowadzania par paliwa - usterka serwomotoru/uzwojenia zaworu odpowietrznika
- P0450 Układ odprowadzania par paliwa=czujnik ciśnienia - usterka
- P0451 Układ odprowadzania par paliwa=czujnik ciśnienia - sygnał poza zakresem/wydajność
- P0452 Układ odprowadzania par paliwa=czujnik ciśnienia - niski sygnał wejściowy
- P0453 Układ odprowadzania par paliwa=czujnik ciśnienia - wysoki sygnał wejściowy
- P0454 Układ odprowadzania par paliwa=czujnik ciśnienia - przerwa
- P0455 Układ odprowadzania par paliwa - wykryta nieszczelność (duża)
- P0456 Układ odprowadzania par paliwa - wykryta nieszczelność (b.mała)
P0440 – możliwe przyczyny powstania błędu
- wąż lub rurka złamana, dziurawa, uszkodzone lub luźne uszczelnienie
- korek wlewu paliwa nieprawidłowo zakręcony,
- korek wlewu paliwa – brak, uszkodzony, nie odpowiedni
- wąż podciśnienia załamany, dziurawy, zablokowany, uszkodzony lub rozłączony
- zbiornik paliwa dziurawy lub uszkodzony
- pojemnik z aktywnym węglem dziurawy lub uszkodzony
- otwarty, za krótki otwarcie czujnika ciśnienia pary w obwodzie
- czujnik ciśnienia pary
- zbiornik paliwa napełniony ponad zawór zwrotny popękany lub uszkodzony
- ECM
jak zawsze trzymamy się podstawowych zasad a pierwsza z nich jest taka jaką przedstawia tablica znaleziona joemonster
Brak przepływu wykrywany jest przez urządzenie podobne do wodomierza, w obudowie jest turbinka,
1- turbinka 2-filtr dużych zanieczyszcze?
i jeśli czujnik ciśnienia oparów w baku pokazuje jakąś wartość , otworzy się zawór EVAP w rurce do karnistra wytworzy się ssanie a turbinka nie drgnie znaczy że opary uciekły gdzieś czyli mamy nieszczelność .
Jeśli natomiast czujnik w baku nie wykryje ciśnienia oparów co jest teoretycznie nie możliwe, aby się one nie wytworzyły, to turbinka też nam nie drygnie, a spowodować to może nieszczelny korek, uszkodzony czujnik ciśnienia w baku, itd.
*
czasem pomaga wyczyszczenie zaworka w korku, albo wymiana lub oczyszczenie oringu na zewnątrz korka
to co jest ciemne na fotce wyżej to rozpuszczony w myjce ultadźwiękowej syf z zaworka w korku, można też tu zobaczyć na korku informujący w wolnym tłumaczeniu, że niezakręcenie lub zgubienie korka może skutkować błędami MIL