Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Carl
Posty: 490
Rejestracja: 03 lip 2017 09:52 am
Lokalizacja: Kraków
Samochód: Pacifica 4.0 AWD 2008 SS LPG Prins 2
Postawił flaszek: 12
Dostał flaszek: 21

Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: Carl » 21 sie 2019 09:35 pm

Tematy związane z szarpaniem naszych samochodów pojawiały się już na F. wielokrotnie. Czytałem stare tematy i śledziłem na bieżąco wszystkie wpisy związane z szarpaniem, ponieważ problem ten dotyczył również mojego samochodu. Mam w tym temacie kilka przemyśleń, którymi chciałem się z Wami podzielić, licząc z jednej strony na dyskusję, a z drugiej, że może komuś moje rozważania pomogą w prawidłowej diagnozie i usunięciu usterki.

Prawidłowa diagnoza, czyli kiedy szarpie?
Na wstępie niezwykle ważne jest, aby ustalić okoliczności w jakich szarpie samochód. Rozważania niżej zamieszczone dotyczą modeli poliftowych ze skrzyniami 62TE i szarpnięć, które pojawiają się przy prędkościach ok. 70 km/h i 90-110 (120) km/h. Z modelem przedliftowym nie miałem do czynienia, więc nie wiem, nie znam się. Chodzi tu o pojedyncze lub kilkukrotne szarpnięcia występujące w tych przedziałach prędkości. Wiem z własnego doświadczenia, że rozróżnienie tych szarpnięć sprawia duże problemy, szczególnie początkującym użytkownikom. Jest tak dlatego, że skrzynie 62TE nie grzeszą kulturą pracy. Poprzednio miałem japońskiego AISINa, który z większym przebiegiem, bez wymiany oleju, zmieniał biegi znacznie płynniej, niż 62TE. Skrzynia w moim samochodzie (i wiem, że nie tylko w moim) niezbyt płynnie zmienia przełożenia z 2 na 3, z 6 na 5 i 5 na 4, przy czym te z 6 i z 5 dotyczą zmiany pod obciążeniem. I właśnie te niezbyt płynne zmiany z 6 na 5 oraz 5 na 4 mogą być mylone z szarpaniem, którego rozważania dotyczą. Musiałem przejechać wiele km, aby nauczyć się tego co i kiedy szarpie. Dla szukających rozwiązania polecam jazdę na autosticku i łagodne przyspieszanie przy tych prędkościach, najlepiej podczas jazdy pod lekkie wzniesienie.

Co szarpie z technicznego punktu widzenia?
Szarpnięcia, o których piszę pochodzą od lockupa, który znajduje się konwerterze! Dlatego tematy „szarpie skrzynia” pozornie wydają się być trafne. Po podłączeniu skanera do skrzyni widziałem na nim stopień zapięcia lockupa i gdy po osiągnięciu wartości 100% wystąpiło szarpnięcie, to stopień zapięcia błyskawicznie malał do zera, a następnie wzrastał do 100%. Diagnoza (dla specjalisty od ASB) była prosta - lockup nie działa tak jak powinien, konwerter do wymiany. A ponieważ naczytałem się, że konwertery te wytrzymują przebiegi ok. 200 tys. a ja z takim przebiegiem kupiłem samochód, to wiele się nie zastanawiałem i zleciłem jego wymianę. Niestety po wymianie szarpnięcia pojawiały się nadal, trochę rzadziej, ale jednak. Plusem wymiany konwertera była jednak poprawa dynamiki samochodu – wcześniej zapina lockupa i chętniej reaguje na użycie pedału przyspieszenia, ale szarpnięcia całkowicie nie wyeliminowałem…

LPG
Najczęściej szarpnięcia pojawiają się przy zasilaniu silnika LPG, choć czytałem również o szarpnięciach na zasilaniu benzynowym. Ten drugi przypadek występuje jednak niezwykle rzadko. W moim samochodzie jest zamontowana instalacja Prins VSI 2.0, która korzysta z map samochodu. Nie ma w niej zbyt wielu możliwości regulacji, a więc nie mogę np. ustawić „na bogato”, co pomogło z zniwelowaniu szarpnięć kol. abes2162. Mój gazownik powiedział mi, że te szarpnięcia nie wynikają z nieprawidłowego montażu lub regulacji LPG i tego się trzymałem, szukając dalej.

Świece
Niektórym kolegom pomogła wymiana świec, choć kol. dexus przerobił już wszystkie i na wszystkich szarpnięcia występowały. Nie doszedłem do zweryfikowania ich wpływu na szarpnięcia, ale nie wykluczam, że może coś w tym być. Założone mam świece zgodne z zaleceniami producenta, czyli NGK Platinium ZFR5LP-13G, może kiedyś spróbuje na Championach.

EGR – rozwiązanie problemu?
W ostatnim czasie pojawiły się na F. dyskusje o EGR. W tym miejscu, chciałbym podziękować kol. głodźillaryki, który napisał jedno zdanie, które skłoniło mnie do poszukiwania wpływu EGR na występowanie szarpnięć. Dla ścisłości – zawór EGR w moim samochodzie dział prawidłowo, żadnych błędów. Chodzi mianowicie o zdanie
głodźillaryki pisze:
05 sie 2019 08:25 pm
Egr jest otwarty tylko przy malym obciążeniu silnika mniej więcej w srodkowym zakresie obrotów

Pomyślałem sobie tak: skoro szarpnięcia są odczuwalne przy ww zakresach prędkości samochodu, czyli wtedy, gdy przy zapiętym lockupie obroty silnika oscylują w przedziale od ca 1500 do ca1800 obr/min, to może za to wszystko odpowiedzialny jest EGR. Wyczyściłem więc EGR, choć zasyfiony wcale nie był. Przy okazji wyczyściłem przepustnicę. Zmontowałem, pojechałem na próbę i… żadnych zmian - szarpnięcia nadal się pojawiały. W czasie kolejnej próby wypiąłem więc wtyczkę z EGR, pojawiły się oczywiście błędy P0403 i P0406, ale na odcinku, który wybrałem do badań szarpnięć nie było. Ucieszony, dorobiłem podkładkę i zaślepiłem całkowicie EGR. Wspomnianych błędów już nie było, ale za to pojawił się nowy błąd P0401, w opisie którego najczęściej jako pierwsza podawana jest przyczyna: „zatkany kanał EGR”. Później okazało się, że szarpnięcia, choć w nieporównywalnie mniejszej ilości, jednak się zdarzają. Przeniosły się one jednak w wyższy zakres prędkości (ok. 130 km/h), czyli występują tylko na 6 biegu. Było więc duuuuużo lepiej, ale jazda z zaświeconą kontrolką MIL nie dawała mi spokoju, więc poszperałem jeszcze trochę po innych forach. I tak doszedłem do forum forum.alfaholicy.org na którym temat został rozpracowany w odniesieniu do silników JTD i JTDM Multijet montowanych przez Fiata. Zainteresowało mnie rozwiązanie dla silników JTDM, dla których producent (Fiat) przewidział częściowe zaślepki z otworami. W tych silnikach „kombinacje” z EGRami wynikały z dziury po załączeniu turbo, będącej skutkiem nadmiernego powrót spalin do cylindrów. Wymontowałem więc po raz kolejny EGR i w podkładce/zaślepce wywierciłem otwór o średnicy 5 mm. Działanie to nie pogorszyło sytuacji z szarpaniem, natomiast spowodowało, że błąd P0401 nie występuje. Aktualnie przejechałem od częściowego zaślepienia EGR ponad 2 tys. km (pozdrawiam z Czarnogóry). W czasie jazdy wystąpiły wprawdzie pojedyncze szarpnięcia, ale ich ilość jest nieporównywalna do tego, co było przed „modernizacją” układu „zatruwania silnika”, więc mam powody do zadowolenia z osiągniętego efektu.

Podsumowanie
Przyczyną szarpnięć jest chwilowe rozłączanie lockupa, które jest spowodowane wypadaniem zapłonów. Dlatego sytuacja może czasem ulec poprawie po wymianie świec. Najistotniejszy w tym wszystkim jest jednak skład mieszanki paliwowo-powietrznej, a dokładniej jej „zatruwanie spalinami”. Ilość spalin, która trafia do kolektora ssącego zależy od trzech parametrów: podciśnienia w kolektorze, stopnia otwarcia zaworu EGR i ciśnienia spalin. Konstruktorzy dobrali parametry tego „zatruwania” dla nowych silników i w nowych silnikach wszystko działa jak należy. W silnikach o znacznym przebiegu układ wydechowy, w szczególności katalizator, nie ma już takiej przepustowości, co skutkuje nadmiernym wzrostem ciśnienia przed zaworem EGR, a po jego otwarciu przedostawaniem się nadmiernej ilości spalin do układu zasilania. Taka jest moja teoria. Czy słuszna? Oceńcie sami. Gdyby ktoś chciał eksperymentować z częściowym zaślepieniem EGR, to zachęcam do zrobienia mniejszego otworu w zaślepce, choć zdaję sobie sprawę, że jeżeli moja teoria jest trafna, to nie będzie możliwe znalezienie jednego rozwiązania, ponieważ każdy silnik po takim przebiegu jest inny.
Piotr

Awatar użytkownika
głodźillaryki
Posty: 1072
Rejestracja: 29 paź 2015 06:35 pm
Lokalizacja: Ryki
Samochód: Pacifica 3.5 awd / dodge grand caravan 3.8
Postawił flaszek: 12
Dostał flaszek: 18

Re: Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: głodźillaryki » 22 sie 2019 10:04 am

Flaszka za dociekliwosc i determinacie,a przedewsztstkim opisanie tego, bez wątpienia sie należy 😁
Wszystko ma sens i tu jak dla mnie zastanawiajace jest.... Czy opory w wydechu az tak bardzo rosną z upływem lat,,,,
Zakładam, że nic sie w srodku nie rozsypało,bo taki przypadek miałem, gdzie tlumik koncowy był zapchany więc spaliny szły w duzych ilosciach przez egr (sprawny)
Usilnie staram się pisać poprawnie , i nie robić błędów ortograficznych ( czasami się to udaje...)

abes2162
Posty: 210
Rejestracja: 15 maja 2017 02:52 pm
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Samochód: Pacifica 2007 AWD
Postawił flaszek: 4
Dostał flaszek: 10

Re: Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: abes2162 » 23 sie 2019 11:07 am

Piotrze super analiza i sądzę że bardzo trafna. Flaszeczka za to. U mnie to jest tak że jeszcze szarpnie czasem ale tylko w pewnych sytuacjach: zwalniając od prędkości 80km/h odpuszczam gaz i jadę tak chwilę aż prędkość spadnie poniżej 70 i wtedy dodając gazu czasem szarpnie. Też zaślepię EGR z otworem 2-3 mm w blaszce. Dam znać.

Carl
Posty: 490
Rejestracja: 03 lip 2017 09:52 am
Lokalizacja: Kraków
Samochód: Pacifica 4.0 AWD 2008 SS LPG Prins 2
Postawił flaszek: 12
Dostał flaszek: 21

Re: Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: Carl » 26 sie 2019 11:14 am

dzięki koledzy za miłe słowa i szkło :8

abes2162, moim zdaniem 2 mm, to może być za mało, ponieważ taki mały otwór może się zbyt szybko zakleić i będziesz miał P0401. Poza tym przypomnę, zrobienie otworu w zaślepce nie zmieniło sytuacji z szarpaniem w porównaniu do całkowitego zaślepienia EGR.

Po opisanych powyżej działaniach przejechałem ponad 3 tys. km. W zasadzie jest tak jak było, czyli lepiej niż z pełnym przepływem przez EGR, ale nie idealnie, ponieważ czasem mu się jednak zdarzy szarpnąć, ale zdecydowanie rzadziej i w innym zakresie prędkości obr. silnika (ok. 2 tys obr/min). Nie jest to jednak już tak dokuczliwe, jak przed modyfikacją.

Jeśli ktoś będzie zaślepiał EGR w taki sposób jak ja to zrobiłem, to przyglądnijcie się proszę na zużycie LPG przed i po zmianach. Najlepiej przez porównanie zużycia w jeździe autostradowej. Mnie aktualnie pali 1 l/100 km mniej, ale poza zmianami w EGR byłem jeszcze na regulacji LPG (choć tak jak pisałem przy Prinsie za wiele się nie reguluje) i zdemontowałem bagażnik dachowy). Nie wiem więc jaką część tego zmniejszonego zużycia można/należy przypisać modyfikacjom EGR, ale... coś w tym może być :light:
Piotr

przemy_slav
Posty: 449
Rejestracja: 14 maja 2014 12:46 pm
Lokalizacja: Pruszków
Samochód: 2007 Pacifica 4.0 FWD LPG, 2008 Sebring 2.4
Postawił flaszek: 2
Dostał flaszek: 6

Re: Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: przemy_slav » 26 sie 2019 07:00 pm

A ja zadam takie proste pytanie - skąd bierzecie blaszkę do zaślepienia EGR? Są gotowce czy z czegoś robicie sami?
Moja Pacifica http://forum.chryslerforum.pl/viewtopic.php?f=123&t=4808

Carl
Posty: 490
Rejestracja: 03 lip 2017 09:52 am
Lokalizacja: Kraków
Samochód: Pacifica 4.0 AWD 2008 SS LPG Prins 2
Postawił flaszek: 12
Dostał flaszek: 21

Re: Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: Carl » 26 sie 2019 07:17 pm

Blacha nierdzewna 0,5 mm + 10 min. pracy, ale kupić też można.
Piotr

Awatar użytkownika
M.
Posty: 4979
Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
Postawił flaszek: 39
Dostał flaszek: 60

Re: Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: M. » 26 sie 2019 08:39 pm

A co się stanie jeśli wziąć puszkę po coli, że o piwie nie wspomnę?
A jeśli używasz pasty do butów to może być i wieczko?
Za cienkie? To są puszki po np groszku konserwowym...
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.

przemy_slav
Posty: 449
Rejestracja: 14 maja 2014 12:46 pm
Lokalizacja: Pruszków
Samochód: 2007 Pacifica 4.0 FWD LPG, 2008 Sebring 2.4
Postawił flaszek: 2
Dostał flaszek: 6

Re: Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: przemy_slav » 26 sie 2019 09:23 pm

Dzięki Panowie, najprostsze rozwiązania najczęściej nie przychodzą mi do głowy jako te pierwsze.
Ale czy cola może być nasza, czy musi być amerykańska, żeby wszystko pasowało?
Moja Pacifica http://forum.chryslerforum.pl/viewtopic.php?f=123&t=4808

Awatar użytkownika
M.
Posty: 4979
Rejestracja: 02 lut 2011 07:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Chrysler Aspen 5,7 HEMI HEV Limited 2009 Pb/El/LPG
Postawił flaszek: 39
Dostał flaszek: 60

Re: Szarpanie podczas łagodnego przypieszania z załączonym lockupem

Post autor: M. » 26 sie 2019 09:27 pm

Ja bym zapytał czy czerwona czy niebieska.
I czy Clasic czy Light.
jak to mawiają w języku narodów próbujących nas spamować:
Wsio rawno
______
/l, [_____],
|---L- OIIIIIIIO
()_) ()_)-----)_)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Myślę, że jestem, więc jestem. Tak myślę.

ODPOWIEDZ

Wróć do „.: UKŁAD NAPĘDOWY :.”